NØYAKTIG: Det er lagt ned mye arbeid å gjøre R-Serie Bobcat-teleskoplastere meget nøyaktig når lasten skal plasseres. Foto: Bobcat

Ny generasjon teleskoplastere fra Bobcat

R-SERIE: Hele 12 nye modeller klemmer Bobcat til med når produsenten lanserer sin R-Serie teleskoplastere med fast bom.

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

ANLEGG: Her en maskin med skuffe i enden av teleskopbommen for bruk til annet enn å løfte opp paller. Foto: Bobcat

Maskinene dekker løftehøyder fra 6 til 18 meter, og maks løftekapasitet fra 2,6 tonn til 4,1 tonn. Produsenten opplyser at med denne serien til grunn, tas det sikte på å doble produksjonskapasiteten av Bobcat teleskoplastere innen 2025.

Maskinene kommer i tre kategorier, og følgende modeller:

Kompakte teleskoplastere: TL26.60, TL30.60 og TL30.70

Mellomstore teleskoplastere: TL35.70, T35.105, T35.105L og T36.120SL

Høytløftende teleskoplastere: T35.130S, T35.130SLP, T35.140S, T41.140SLP og T40.180SLP

Funksjonaliteter

MED KURV: Kurven kan styres av føreren i denne og via en radiostyring. Foto: Bobcat

Maskinene har et nytt drivlinje/girsystem som øker presisjonen og smidigheten betydelig. Dette er spesielt utviklet for å kunne sette fra seg last i krevende situasjoner. En «ultra-nøyaktig» joystick og fintfølende hydraulikk for å treffe nøyaktig, er blant funksjonene. Når det kommer til nøyaktighet så spiller det også inn at sikten til føreren er forbedret, blant annet på grunn hyttas utforming og mer sikt ut og hvordan bommen er plassert.

Videre melder Bobcat at pedaloppsettet er designet for å redusere tretthet for føreren. Maskinene har sterkere motorbrems som gir kortere stoppavstand, og hastighetsvalgene «skilpadde og kanin» er standard på alle modellene. Lasterne har en ny «Dynamic»-modus for utstyr og arbeidsoppgaver som krever rask respons, og en «Flex Drive»-funksjon som gjør at man kan øke farten uavhengig av motorens turtall.

Hytta

HYTTA: Førerhytta er tegnet og utviklet fra bunna av. Foto: Bobcat

Førerhytta er helt ny, og designet om fra bunn av når det kommer til kontrollpanel, plasseringer av knapper og skjerm (5 tommer) og fargevalg. Mer plass og økt synlighet er nøkkelord i dette arbeidet. Maskinen skal være enkel å sette seg inn i selv om man ikke har kjørt den tidligere. Av detaljene er det «alt-i-ett» styrespakintuitive kontrollspaker/knapper som på biler, halvautomatisk hjuljustering og automatgir med parkeringsbrems.

Motordekselet skråner mer, og det gir føreren 15% bedre sikt ut til høyre. Under dekselet sitter Bobcat D34 Steg V-motor med automatisk brenning av dieselpartikkelfilteret uten at dette påvirker maskinen førøvrig. Motorene med effektuttak på 75 hk klarer seg uten AdBlue, mens motorene med effektuttak på 100 hk klarer seg uten EGR. Maskinene er også tilknyttet Bobcat-telematikksystemet Machine IQ.

I Norge er det Scanlift Maskin AS som har agenturet på Bobcats teleskoplastere.

Powered by Labrador CMS