NORD-NORGES FØRSTE: Sennebogen-maskinen 818 Hybrid er Nord-Norges første hybride maskin i sin modell. En lik maskin er levert til Oslo kommune. Foto: Klaus Eriksen
Ny hverdag etter bytte til elektrisk Sennebogen
HAUGEN, LOFOTEN: Maskinfører Roy Tore Larsen merker det godt på hodepinen at han nå har tatt i bruk Nord-Norges første Sennebogen 818 Hybrid. Denne kjøres nemlig elektrisk når han sorterer avfall i hallen i Lofoten.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
I sommer tok Lofoten Avfallsselskap (LAS), avdeling Haugen, i bruk Sennebogen-maskinen som er den andre Volvo Maskin AS leverer i kongeriket. Den første ble levert til Oslo kommune, men den andre ble altså sendt til Lofoten. Begrunnelsen for at LAS skaffet denne er enkel: Bedre arbeidsmiljø, og av hensynet til miljøet generelt.
- Jeg har fått en helt annen hverdag. Jeg sorterer avfall i en hall, og selv om vi hadde to dører i hallen åpne, så fikk jeg nesten alltid hodepine underveis i arbeidsdagen, eller når jeg reiste hjem fra jobb. Det får jeg ikke nå, sier maskinfører Roy Tore Larsen i LAS.
Eksos i luften
Annonse
Sennebogen-maskinen på drøyt 22 tonn og 10 meters rekkevidde, kjøres nemlig på strøm når den står i hallen og sorterer avfall fra Lofoten-innbyggerne.
- Vi tok noen støvmålinger hos oss, og avdekket at det var mye eksos i luften inne i hallen. Dette var sterkt medvirkende til at vi skaffet en elektrisk materialhåndteringsmaskin. Vi skal etter hvert også skaffe en elektrisk kvern, sier Larsen.
Driftsleder Stig-Tore Benjaminsen bekrefter opplysningene fra maskinføreren, og i fremtiden vil det også være elektrisk kvern i hallen, noe som vil forbedre luftkvaliteten ytterligere. De må bare ta ett steg av gangen.
Hybrid maskin
Sennebogen-maskinen har en elektrisk hovedmotor på 90 kW (122 hk) som får strøm via kabel, og i tillegg en liten 30 kW (41 hk) dieselmotor som kan kobles inn når maskinen skal flyttes bort fra strømnettet, eller til bruk i «nødtilfeller». Og det skjer (kommer tilbake til det).
- Bortsett fra null utslipp, hvordan er det å kjøre på strøm?
- Jeg er jo en «motormann» slik at jeg savner motorduringen. Men når det er sagt, så er denne maskinen så presis på hydraulikken at jeg kunne skjenket opp en kopp kaffe til deg med den. I tillegg er den ekstremt kjapp på hydraulikken, og hver bevegelse skjer momentant. Det er ingen forsinkelse, heller ikke når man løfter noe tungt, sier Larsen som i tillegg har fått en maskin med Maxcab, altså ekstra stor hytte og med doble luftfiltre inn i hytta.
Ja, den kabelen
Like før Anlegg&Transport ankom avfallsavdelingen på Lofoten, skjedde noe som aldri har skjedd Larsen tidligere. Noen ledninger viklet seg inn i kabelen som er festet til maskinen via en automatisk kabeltrommel, og da han svingte overvognen røsket han like godt av hele koblingen mellom kabel og kabeltrommelen på maskinen.
- Det var litt ubehagelig, for jeg visste ikke om det var strøm i maskinen så jeg ble sittende stille i stolen og fikk en kollega til å slå av hovedbryteren i hallen, sier Larsen.
Har tatt grep
Nå viste det seg at det ikke var strøm i maskinen/skroget som fryktet, og erfaringen har allerede medført noen endringer. Blant annet har han endret oppstillingene på de tre containerne han sorterer i, for å forenkle logistikken, og samtidig vil han og selskapet vurdere hva den best mulige oppstillingen er og hvordan strøm skal overføres til maskinen. Maskinen er levert med automatisk kabeltrommel som skal slippe opp og stramme kabelen etter hvordan maskinen flytter på seg. Et alternativ er å snu understellet slik at kabelen kan trekkes en annen vei, og dermed ikke komme i konflikt på samme måte. Et tredje alternativ er å trekke kabelen opp under taket, og ned til maskinen.
- Veien blir litt til mens vi går den, og vi må bare finne ut hva som er best for oss, sier maskinføreren i Norges første Sennebogen 818 Hybrid.
PS: Volvo Maskin AS leverer fem Sennebogen-modeller med hybrid-løsninger. Disse er fra 18 til 40 tonn.