OPPSTART: Kystverket er i gang med en ny runde med kjerneboring fra Kjøde-siden av skipstunnelen. Bildet viser boreriggen som er satt opp i overkant av fylkesveien.

Ny runde kjerneboring på Stad skipstunnel

Kystverket har startet en ny runde med kjerneboring for å undersøke kvaliteten på fjellet på traséen der kommende Stad skipstunnel skal gå.

Publisert Sist oppdatert

Arbeidet blir gjort for å redusere usikkerheten før den kommende tunneldrivingen og sikringsarbeidet i tunnelen, skriver Kystverket i en pressemelding.

Boringen vil utføres fra Kjøde-siden der en borerigg går inn i fjellet i overkant av fylkesveien. Totalt skal Kystverket bore opp mot 1050 meter i retning nordvest, parallelt med planlagt skipstunnel. Kjerneprøvene har en minimumsdiameter på 45 mm.

Borer for andre gong

Kjerneboringen er en videreføring av arbeidet som ble gjort i 2019. D kom de totalt 800 meter inn i fjellet, men bare drøyt 150 meter av disse var fra Kjøde-siden.

– Målet nå er å få boret gjennom resten av tunnelen, slik at hele tunnelløpet på totalt 1700 meter skal være kartlagt. Vi gjør dette for å ha bedre kontroll på fjellkvalitet og grunnforhold som er et sentralt risiko- og usikkerhetselement i prosjektet, sier prosjektleiar for Stad skipstunnel i Kystverket, Terje Skjeppestad.

Boringen som utføres av Entreprenørservice AS, skal fortsette til litt utpå høsten. Arbeidet skal gjøres på dagtid.

Regjeringen har bedt Kystverket om å beskue muligheten for å redusere kostnadene med å bygge Stad skipstunnel.

– Vi jobber kontinuerlig med å optimalisere prosjektet og redusere usikkerhet og kostnader. Kjerneboringen er en del av dette. Greier vi å redusere risiko og usikkerhet, greier vi også å redusere kostnader, sier Skjeppested.

Om Stad skipstunnel

Kystverket har fått i oppdrag å bygge Stad skipstunnel, verdens første fullskala skipstunnel. Tunnelen blir 1,7 kilometer lang (2,2 km med entringsområda), 50 meter høy og bredde på 36 meter. Det vil være tilstrekkelig for at fartøy opp til størrelsen på Kystruten og Hurtigruten vil kunne få en sikker seilas forbi det utfordrende Stadlandet.

Powered by Labrador CMS