Cautus Geo hevder selskapet har utviklet en verdensledende
teknologi som altså er testet i det krevende fjellet Mannen sist vinter.
– Gir helt nye muligheter for overvåkning og varsling av
snøskred og steinsprang, sier utviklingssjef Lars Krangnes i Cautus Geo i denne
pressemeldingen fra selskapet:
Nær 3000 skred registreres på rundt 260 ulike steder på
norske veier hvert eneste år. Det går i all hovedsak greit, men mellom fem og
15 blir tatt av skred i året. I de mest alvorlige ulykkene går det liv. Seks
strekninger er satt på automatisk og kontinuerlig overvåkning.
Annonse
En av disse er på fylkesvei 51 i Lom. Der etablerte Cautus
Geo automatisk overvåkning for ti år siden. I 2020 reddet systemet liv. Store
snømasser dundret over veien 25. februar. Biler stoppet med god avstand til
skredet som ble varslet med rødt trafikklys.
Radarteknologi er mest brukt i dag, men den har
begrensninger.
– Radar må blant annet ha fri sikt til skredløpet, sier
Krangnes.
Geofon og akselrometer
Det nyutviklede systemet for automatisk overvåkning og
varsling av skred og steinsprang er basert på ulike sensorer som registrerer
rystelser og vibrasjoner i bakken. Det har flere bruksmuligheter, er følsomt og
trenger hverken fri sikt fra radar til skred eller mye strøm.
– Det nye trådløse systemet er egnet både for snøskred og
steinsprang. Det kan brukes for automatisk overvåking og varsling av skred og
steinsprang langs vei, jernbane og andre utsatte områder. Systemet kan
identifisere og skille trafikk og tog fra stein- og snømasser. Det kan
automatisk analysere retning og størrelse. Det varsler skred og stopper trafikk
før skredet treffer vei eller bane, sier Krangnes.
Ved analyse av hele skredforløpet kan systemet også
verifisere og gjenåpne vei og bane etter et skred. – Det gir trygg
trafikkavvikling og kortere stengetid når skredmasser ikke når helt fram til
vei eller bane, sier Krangnes.
Smarte varslingsanlegg gir tryggere veier som oftere er
åpne. Målinger viser redusert stengetid med 70–80% i Troms for veier med smarte
systemer for overvåkning og varsling.
Testet på Mannen
Det nyutviklede sensorsystemet har vært på test ved Mannen
sist vinter, utsatt for vær og vind, plassert i skyggeparti uten strøm og
internett.
– Mannen er perfekt for å teste ny teknologi. Der er det
tøffe værforhold og alt som skjer, er godt dokumentert. Det gir oss sikre data
og ekstra stor trygghet for sluttresultatet, sier Krangnes.
Det nye geofonsystemet har også vært på test på Holmbuktura
i Troms. Felles for Mannen og Holmbuktura er at resultatene kan verifiseres mot
etablerte radarsystemer.
– Det gir trygghet for resultatene. Vi får sjekket alle data
mot eksisterende og gjennomprøvde systemer, sier Krangnes.
Nye muligheter
Systemet bygger på et geofonsystem NGI utviklet tilbake i
2017. Det ble overtatt av Cautus Geo i 2018 og er senere videreutviklet.
– Nå har vi gjort et stort teknologisprang. Vi kan operere
med langt større avstander. Vi trenger ikke siktlinjer til skredområdet, kan
monitorere områder uten internettdekning, trenger ikke stor båndbredde, og vi
har utviklet ny funksjonalitet i Cautus Web sier Ragnhild Lie.
Hun har jobbet med utvikling og testing av systemet som kan
settes opp med toveiskommunikasjon. – Og ulike batteriløsninger for bruk over
hele verden, sier Lie.
Webpresentasjon
I Cautus Web blir alle skred og steinsprang dokumentert med en
webpresentasjon. Den inneholder også et automatisk videoopptak og dokumenterer
åpningstider og stengning av vei.
– Sammen med de radarbaserte løsningene vi har utviklet de
siste ti årene gjør det nye systemet oss til en ledende internasjonal aktør
innen overvåking og varsling av naturfare. Systemet er utviklet med tanke på et
større internasjonalt marked, sier Krangnes som har planlagt installasjon på
Island.
– Utviklingsprosjektet har vært et av våre største
forsknings- og utviklingsprosjekter og blitt mulig gjennom Innovasjon Norge. Vi
gir dem en stor takk for støtten til prosjektet, sier Krangnes.