TRAKTOREN: Bondens beste venn, og etter hvert også entreprenørens gode kompis. Traktorer fra Massey Ferguson (tidligere to selskaper) kom først i 1918.Foto: Massey Ferguson
Ny Triple Triangle til 175-års jubileum for Massey Ferguson
MASSEY FERGUSON: Når man nærmer seg 175, så hører det kanskje med å få en ny oppfriskning også. For Massey Fergusons del kommer dette i form av at den ikoniske logoen «Triple Triangle» er frisket opp og fått noen justeringer.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
Rett nok har Massey Ferguson, samt traktorprodusentens tidligere opphav (man blir ikke 175 uten noen oppkjøp og humper på veien), hatt noen forskjellige logoer opp gjennom historien (se bilde). Men siden 1957 er det «Triple Triangle» i ulike varianter som (stor sett) har vært gjeldende. Jubileumsvarianten er intet unntak, tre triangler som går i hverandre.
Massey Ferguson har lang historikk, men er i dag selvfølgelig mest kjent som et stort traktormerke i AGCO-familien. I Norge har varemerket alltid stått sterkt, og Massey Ferguson har faktisk eid importselskapet Eikmaskin i godt over 30 år (kommer tilbake til det).
1847
Annonse
Historien om den røde traktoren spores tilbake til 1847 da amerikanske Daniel Massey åpnet sin egen smie i Newcastle i Canada, da han tok over gården etter sine foreldre som flyttet over grensen. Det var mangel på slike tjenester i området, så han satte like godt i gang selv for å få reparert sine og naboenes landbruksutstyr. Men han brukte smien til mer enn å reparere, han begynte også å utvikle egne og innovative produkter for landbruket. Ikke minst gjorde han sine idéer tilgjengelig, og til tross for at livet i smia ble ganske kort (han døde i 1856), levde idéene hans videre og ble starten på noe stort.
For eksempel: I 1857 startet Alanson Harris produksjonen av en høyrive med fokus på metoder for å eliminere slitsomt arbeid på gården. Harris og Masseys selskaper ble slått samen i 1891, og de fortsatte sammen å utvikle nye produkter.
Traktorene
Et gjennombrudd i denne sammenheng var da de sammen med Parrett i 1918 lanserte den første traktoren.
I 1930 ble General Purpose (GP) lansert, den første traktoren som er konstruert og produsert i egen regi av Massey-Harris. Man tok med andre ord stadig nye steg. Det gjorde også andre selskaper og konstellasjoner som ikke nødvendigvis hadde noe med Massey-Harris å gjøre, i hvert fall ikke akkurat da.
Selskapet Ferguson, for eksempel, lanserte sine «The Black Tractors» fra 1933. Kort tid etter startet Ferguson et samarbeid med David Brown og året etter ble Ferguson-Brown Type A lansert. Ferguson gikk videre og etablerte samarbeid med en virkelig tungvekter, Henry Ford, noe som resulterte i traktoren Ford-Ferguson i 1939 (samme år som Ferguson utviklet trepunktshydraulikken). Like etter 2. verdenskrig, i 1946, ble samarbeidet mellom Ferguson og Ford avsluttet. Ferguson startet egen produksjon i Coventry i England, og en kjempesuksess ble modellen TE 20 – også kjent som Gråtass – lansert i 1946.
Fant sammen
Så tilbake til Massey-Harris, bokstavelig talt, for i 1953 slo Ferguson og nettopp Massey-Harris seg sammen. Traktor var fellesnevneren, og i 1958 ble navnet endret til Massey Ferguson.
Utvikling er et ord som beskriver det motsatte av å stå stille, og ordet kan med letthet brukes om veien videre for Massey Ferguson. Plutselig begynte traktorer å komme med hytte fra fabrikk, V8-motorer fant veien inn og under panseret, og ord som Autotronic og Datatronic ble kjent på MF 3000-serien som ble lansert i 1986 og regnet som revolusjonerende. Med Autotronic kom 32+32 transmisjon med elektrohydraulisk transmisjon og en masse funksjoner innen fremdriften for traktoren, med automatisering som en fellesnevner. Man kan kort nevne elektronisk datastyring av transmisjonen, firehjulstrekk, differensialsperre, kraftuttak og trepunktshydraulikk. Datatronic-systemet ga en helt ny oversikt over forbruk, radarsystemer som målte hastigheter og slurekontroll for å styre trepunktshydraulikken.
GPS kom ikke så lenge etter, og ble benyttet i andre sammenhenger enn militært for første gang. Litt hodebry ga selvsagt ny teknologi, både når det gjaldt barnesykdommer, men ikke minst for mekanikerne som plutselig nå også måtte forholde seg til en «datamaskin» når de kom på jobb.
Oppkjøp
3000-serien var spesielt viktig for Massey Ferguson, og ikke minst gjorde serien traktormerket enda mer interessant for oppkjøp. I 1994 slo amerikanske AGCO til og kjøpte Massey Ferguson.
På dette tidspunktet hadde det allerede skjedd store saker og ting i Norge. Eikmaskin (stiftet som Eik & Hausken i 1906, Eikmaskin fra 1922), ble tidlig kjent med den ene delen av MF. I 1937 signerte Fergusons eksportkontrakt med det norske selskapet, noe som faktisk ble Fergusons første eksportavtale. I 1957 ble Eikmaskin eneimportør i Norge av Massey-Harris-Ferguson (Massey Ferguson fra 1958).
Eik omstrukturerte
Årene gikk, og en viktig endring i det norske Eik-systemet var en stor omstrukturering i 1984/85. Dette endte med etableringen av kjeden Eik Senteret som nå fikk et voldsomt nettverk av butikker og avdelinger i Norge. Det ble satset stort, både på landbruk, skogbruk og anleggsvirksomhet, og produktsortimentet og antallet sentere rundt i landet økte stadig. Her ville åpenbart Massey Ferguson ha en plass, for i 1989 kjøpte traktorprodusenten opp Eikmaskin og tok over hele importselskapet.
- Historien om Eik-kjeden er på mange måter historien om Massey Ferguson i Norge. Det har vært 30 spennende år. Omsetningen ble doblet på de to første årene, skrev adm. direktør Trond Kjempekjenn i Eikmaskin i et innlegg i 2015 da Eik-kjeden feiret 30 år.
«Triple Triangle»
2022 blir altså et år som skal markeres i Massey Ferguson-systemet, og mest sannsynlig for Eikmaskin (100 år) også. Men tilbake til denne ikoniske «Triple Triangle»-logoen som har byttet uttrykk noen ganger nå. Massey Ferguson skriver at det er et perfekt tidspunkt å oppdatere logoen nå som det er 175 år siden Daniel Massey etablerte seg med sin smie.
Det fremheves at de tre trekantene i den nye logoen overlapper hverandre for å representere det gjensidig fordelaktige og bærekraftige forholdet og tilliten mellom bønder, forhandlere og merkevaren.