– Vi videreutvikler våre vekslere med MetaFlex 50–65 Low. En slik henger er bedre jo lavere den er bygget, gitt den forbedrede bakkeklaringen. Dette betyr at vi ikke trenger å gå på akkord med andre tekniske egenskaper. For eksempel kan hengeren fortsatt utstyres med store hjul og har samme lavvekts teleskoptipper, akkurat som før, sier Anders Ivarsson, administrerende direktør i Ivarssons i Metsjö.
Annonse
Det er en fordel å ha så lav vinkel på lasten mulig ved flakbytte. Den lave høyden gjør også at høye maskiner på 3,5 meter kan flyttes med flatbed-veksleren, ifølge produsenten.
MetaFlex 50-65 Low
Kan ta standard vekselflak på 5 til 6,5 meters lengde.
Chassishøyde på 95 cm ved bytte av flak.
Har hydraulisk fjæring med laserjusterte aksler og kan justere chassishøyden 35 cm.
Har tillatt på 22 tonn.
Tilhengeren har styrende bakre aksel som standard og er 7,5 meter lang.
MetaFlex 50–65 Low bygger på Metsjös 15 år gamle vekslermodell MetaFlex 50–65 med hydraulisk fjæring.
Den nye tilhengeren er bygget i høyfast stål og har en konstruksjon som skal gi høy lastekapasitet, med en egenvekt på 4,3 tonn. For å muliggjøre den lavtbygde konstruksjonen, har den hevet bremseklokke, noe som gir god bakkeklaring.
MetaFlex 50–65 Low har en «lang boggi» for økt lovlig nyttelast og bedre fordeling av lastvekten. Tyngdepunktet er lavere, noe som øker stabiliteten og trafikksikkerheten. Vognen kan utstyres med 800-hjul, som i kombinasjon med vognens lave egenvekt skal gi lav markkomprimering og god stabilitet.
LAV: MetaFlex 50-65 Low har chassishøyde ved bytte av flak på 95 cm.Foto: Ivarssons i Metsjö