RÅDHUSKAIA: Ny kai for ferger fra Rådhuskaia til flere av Oslofjord-øyene, er i full bygging av Repstad Anlegg. Foto: Repstad AnleggFoto: Repstad Anlegg
Nye Repstad Anlegg går nye veier
OSLO: I 2020 ble Repstad Anlegg AS kjøpt opp. Selskapet drives videre med base på Sørlandet, men har også gått nye veier. En av de nye divisjonene er Spesialprosjekt, og her er det mye spennende på gang.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
Christian Skodde er én av de fire nye eierne av Repstad Anlegg, og han leder divisjonen som altså har fått navnet Spesialprosjekt. Han har nesten hele sitt yrkesaktive anleggsliv jobbet med sjørelatert anleggsvirksomhet, og det er spesielt innen dette segmentet at den nye divisjonen har slått seg opp (selv om det er mer, vi kommer tilbake til det).
Hjertet av Oslo
Anlegg&Transport treffer Skodde på Rådhuskaia i Oslo der selskapet bygger én av totalt fire nye kaier for Oslo Havn. Kaiene skal betjene nye ferger som skal benyttes mellom hovedstaden og dens tilhørende øyer Nakholmen og Lindøya Øst og Vest.
Annonse
- Dette er egentlig et veldig typisk oppdrag. Her skal vi oppgradere fire fergekaier for å håndtere nye, større og mer miljøvennlig ferger. Det er jo mye av det det handler om nå, større båter, miljø og trafikksikkerhet, sier Skodde når vi slår av en prat over en kaffe i den meget provisoriske brakkeriggen som står plassert på ett av områdene i Oslo som brukes mest av folk flest - Rådhuskaia.
Jobben er kortvarig, og brakkene skal bort i god tid før 17. mai, men Skodde forsikrer at de er godt innenfor tidsrammen. Nede på plassen står det en rekke elektriske gravemaskiner og hjullastere, samt et par dieseldrevne. Oslo Havn følger Oslo kommune som har høye krav til elektrisk drift.
- Utfordringen er å skaffe nok strøm, og vi har måttet hente inn et par dieselmaskiner nå fordi det oppsto trøbbel med en trafostasjon, sier Skodde.
Autonome ferger
Et havneprosjekt som har fått mye oppmerksomhet, er byggingen av to nye kaier i Moss og Horten for matvaregrossisten Asko. Prosjektet har fått mest oppmerksomhet fordi båten mellom kaiene skal være førerløs. Akkurat den biten har ikke Repstad Anlegg noe med, men entreprenøren bygger de nye kaiene og tilrettelegger ekstra plass på land for oppstilling av godset som skal over sundet. På Horten-siden bygges et helt nytt anlegg, mens det i Moss oppgraderes et område ved siden av dagens fergeterminal for båtene som går mellom Moss og Horten.
- Vi kom i gang med arbeidet ved nyttårstider, og anleggene skal være klare til sommeren, opplyser Skodde.
Bruprosjekt
Et meget spennende prosjekt Repstad Anlegg er involvert i, er et bruprosjekt over Drammenselven sammen med PNC. Da vi traff Skodde, var saken til (en ekstra) behandling i bystyret på grunn av behov for økte bevilgninger.
I dette prosjektet vil Repstad Anleggs del være på godt over 100 millioner kroner. Entreprenøren skal bygge den såkalte Honnørbrygga, samt diverse sjøarbeid som mudring og erosjonssikring.
Stupetårn
Et annet prosjekt, og som uunngåelig skaper en del assosiasjoner, er byggingen av et nytt stupetårn i Kristiansand. Mange tenker automatisk tilbake til byggingen av stupetårnet i Hamar som ga Innlandet-byen mye uønsket oppmerksomhet.
Det tårnet hadde ikke Repstad Anlegg noe med, men Skodde var involvert i byggingen av det nye stupetårnet i Sandvika som gikk helt fint. Jobben i Kristiansand er også under kontroll, opplyser Skodde. Det skal jo ikke være sååå vanskelig.
1000 mål
Det siste prosjektet vi tar med i denne omgangen, er det kanskje mest spektakulære som Repstad Anlegg Spesialprosjekt jobber med nå. Like ved der den nye batterifabrikken til Morrow Batteries skal bygges i Arendal, men på andre siden av E18, har Repstad Anlegg sikret seg et område på ca. 1000 mål. Her ønsker Repstad Anlegg å opparbeide området slik at underleverandører til batterifabrikken kan etablere seg der. Skodde sier det må flyttes noen millioner kubikk med masse, men at det aller meste kan flyttes internt og dermed må lite transporteres inn eller ut.
- Vi er midt i en reguleringsprosess nå, og håper på oppstart på nyåret i 2023, sier Skodde.
- Hvordan kom dere over dette området?
- Vi kjente til grunneierne og tok kontakt. Vi sikret oss også et tilsvarende område i Vennesla da Morrow vurderte å bygge fabrikken der. Dette området har vi fremdeles, og har stor tro på at det kommer til å bygges noe også der i fremtiden. Det handler om gode og grønne strømforbindelser, noe det er i både Vennesla og i Arendal, sier Skodde.
Flere selskaper
Repstad Anlegg er ett av flere selskaper som ligger under Repstad Gruppen. De øvrige tre er Viken Sjøtjeneste AS, Agder Marine AS og Sandås Anlegg AS.
- Vi ønsker at alle selskapene skal drives som selvstendige selskaper med opprinnelige navn og tilhørighet. Noen av bedriftene kan nok vokse organisk, men fremdeles som egne selskaper i gruppen. Spesielt tror vi på vekst innen sjørelatert arbeid, sier Skodde.
Grunnen til det er todelt: Det er mange kommende prosjekter langs Norges lange kyst, og de har mye kompetanse på feltet. Skodde har tidligere jobbet i selskapet Alt i Bygg og Anlegg som en av de andre Repstad-eierne, Lars Gunnar Andersen, etablerte. Selskapet ble en av Norges største havneentreprenører, og sto blant annet bak byggingen av den 370 meter lange nye kaien på Sjursøya i Oslo. Selskapet ble senere kjøpt opp av NRC, og både Skodde og Andersen var med i en overgangsperiode videre.
Fikk muligheten
Men så kom muligheten til å overta Søgne-entreprenøren Repstad Anlegg AS. Skodde og Andersen gikk sammen med Bernt Olav Holen og Rolf Stig Prestvold, og kjøpte selskapet til Arnstein Repstad (som mange kjenner som styreleder i Maskinentreprenørenes Forbund). I tillegg eier den nye Repstad Gruppen de tre selskapene som allerede er nevnt.
- Vi er 150 ansatte i hele gruppen og omsatte for 400 millioner kroner i 2021. I 2020 som var året vi tok over Repstad Anlegg, var omsetningen på 150 millioner kroner, men da var ikke Sandås Anlegg inkludert i tallene. Uansett så har det skjedd mye, sier Skodde.
- Hva blir planen videre for selskapene i gruppen?
- Vi ønsker at hvert selskap skal være gode på det de er gode på, og hvert selskap kan vokse organisk videre. Vi kan ta på oss jobber i hele Norge, kanskje også i utlandet for sjørelatert arbeid, men primært i Norge. Vi tror det vil bli mer enn nok å gjøre her til lands, sier Skodde.