Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
Fords elektriske suksess F150 Lightning var på en snarvisitt i Norge, og vi fikk en halvtime med bilen.
De siste 45 årene har Ford F150 vært USAs mestselgende bil, og med den suksessen som den nye elektriske versjonen har nå ligger det an til å bli 46.
Tidligere i år måtte Ford faktisk stoppe å ta imot bestillinger på Lightning da bestillingslisten hadde passert over 200.000 biler, noe som ville tatt mange år med den opprinnelige produksjonskapasiteten på 40.000 biler. Nå er kapasiteten økt til 150.000 biler i året, og bestillingslisten er igjen åpnet opp.
Annonse
Er det et håp om at vi får se bilen i Norge? I skrivende øyeblikk er det ikke besluttet fra Ford om bilen skal selges utenfor Nord-Amerika eller ikke, men interessen er stor kan Fords representanter i Norge melde.
Topp egenskaper
Når Ford bygger bil for massene, er det en bil som ikke bare er noe av det beste vi har kjørt i pickup-segmentet: I USA har den også en overkommelig pris som starter rett under 47.000 $ uten incentiver.
Lightning kommer i fire ulike versjoner, med to batteripakker på henholdsvis 98 og 131 kW utnyttbar kapasitet. Motorene følger batteripakkene og er på 452/580 hk med et moment på 775 Nm.
Ombordladeren er på 11,3/19,2 kW og bilen kan hurtiglades inntil 150 kW. Rekkevidden etter den amerikanske EPA-standarden er 370/514 km. Et lite minuspoeng, er at amerikanerne har en annen ladestandard enn det vi har i Europa, så dette må bygges om for å benyttes her.
Alle variantene har firehjulsdrift med en motor på hver av akslene, med batteripakken under gulvet mellom akslene. Dette gir et lavt tyngdepunkt som er med på i gi bilen meget gode kjøreegenskaper til tross for at vekten er over 2,7-tonn.
Akselerasjonen fra 0-100 km/t oppgis til 4,5 sekunder, noe vi ikke fikk testet til det fulle på småveiene rundt Son. Bilen har fire kjøremodus: Normal, Sport, Off-road og Tow. Apropos det siste, så er hengervekten i USA hele 4500 kg, men med norsk regelverk vil den neppe overstige 3500 kg dersom den kommer hit til landet. Bilen har en oppgitt nyttelast på 885 kg.
I tillegg til god plass på planet, har Lightning en enorm frunk (front trunk) på over 400 liter. Her kan håndverkeren låse inn det meste av verktøyet, og dersom familien skal på tur er plassen i Trunken like stor som bagasjerommet på Fords elektriske alternativ Mach-E (uten frunken).
Romslig og moderne
Innvendig finner vi et moderne førerhus med en enorm 15-tommers touchskjerm. Her er Fords siste versjon av Sync-4 installert.
Dersom man er kjent med Fords andre modeller, er alt gjenkjennelig med samme type knappestyring fra rattet. Førersetet har godt med justeringsmuligheter og vi fant oss godt til rette i dette setet. Foran oss i dashbordet finner vi ytterligere en digital skjerm hvor det er en rekke muligheter for individualisering av informasjonen som er tilgjengelig.
Ettersom det ikke er avgifter på elektriske biler i Norge, vil lommeboka kunne tåle å beholde baksetene som er romslige, her vil verken unger eller arbeidskolleger klage på plassen.
Laaang
Her er bilens ankepunkt. De ytre målene er langt fra norskvennlige. Med nesten 6-meters lengde og en bredde på 2,44 meter (2,03 med innslåtte speil) og en høyde på 1,99 meter er den verken bygget for moderne parkeringshus eller parkeringsplasser. Her bør du ha eget hus og stor garasje. Selv kjører undertegnede en bil som er 5,05 meter lang og noen cm smalere enn Lightningens ytre mål og har mer enn én gang kjent på smaken av at bilen er både for bred og for lang til parkeringsplassene.
På lasteplanet finner vi en rekke smarte løsninger som vil kunne bli satt pris på av håndverkere. I likhet med inne i frunken, finner vi flere strømuttak på planet og på baklemmen er det laget egne fester for tvinger slik at den kan benyttes som arbeidsbenk, med innebygget målestokk.
Dersom det blir mørkt før arbeidsoppgavene er klare, har bilen en 360-graders arbeids-belysning rundt bilen.
Kjøreopplevelsen
Bilen vi kjørte hadde den største batteripakken og dermed kraftigste motoren. Det var mer enn nok punsj når gasspedalen trykkes ned. I tillegg kan den stilles inn for en-pedals kjøring, regenereringen er da meget kraftig og behovet for å benytte bremsepedalen blir minimalisert.
Den korte kjøreturen indikerte en meget presis og behagelig styrerespons. Fjæringen var meget behagelig, både på vanlige landeveier og gjennom et brusteinsparti på ruten.
Støynivået er meget behagelig både inne i bilen og utenfor når den passerer. Her hjelper nok den uavhengige bakakselen til. Det er for øvrig første gangen F150 utstyres med en uavhengig bakaksel.