Nye L120 Electric Conversion kommet utvalgte kunder i 2023. Den har en batteripakke på 240 kWh. Dieselutgaver av L120 skal kunne bygges om til elektrisk drift på sikt.Illustrasjon: Volvo CE
Nyhet fra Volvo CE - elektriske L120 Electric Conversion
Det er stor etterspørsel etter elektriske hjullastere i mellomklassen i Norge. Her kommer Volvo svar på etterspørselen.
Volvo Construction Equipment (Volvo CE) har utviklet en løsning for å konvertere L120-hjullasteren til elektrisk drift – som tilfredsstiller markedets appetitt på mer bærekraftige løsninger for mellomstore hjullastermodeller.
Utviklet i samarbeid med Parker Hannifin og konvertert av Volvo Groups egne CE Engineering Solutions, vil 20-tonns L120H Electric Conversion være kommersielt tilgjengelig for utvalgte kunder i Europa i løpet av 2023.
Batteri, lading og standardutstyr
Annonse
L120H Electric Conversion leverer samme kraftige ytelse som dieselmotstykket, men med null eksosutslipp og mer stillegående drift.
Drevet av en 240 kWh-batteripakke gir den en driftstid på omtrent fem timer i de fleste bruksområder med middels belastning, ifølge Volvo CE. Med Volvos eksisterende ladeløsninger, er den beregnet å lade fra 0-100 % på 1,5-2 timer.
På L120H Electric Conversion er følgende funksjoner standard: Comfort Drive Control, Load Assist med On-Board Weighing pluss radardeteksjon med Volvo CEs nye Collision Mitigation System.
I tillegg vil L120H Electric Conversion støttes av elektromobilitetsapplikasjoner som lar operatøren sjekke batteri- og ladestatus og forvarme førerhuset.
Volvo skriver at det vil være mulighet å konvertere eksisterende kunders L120H-hjullastere til elektriske i fremtiden. Etterspørselen avgjør om dette blir tilbudt fra Volvos side.
Partnerskap for å fremskynde overgang til fossilfrie anleggsplasser
Volvo CE samarbeider med CE Engineering Solutions og utvalgte elektromobilitetspartnere for å akselerere tilgjengeligheten av kommersialiserte elektriske løsninger på tvers av alle segmenter og applikasjoner. Volvo CEs investering i den nederlandske produsenten Limach, annonsert tilbake i juni, er også en del av konsernets strategi for overgang til elektriske anleggsmaskiner.
Denne partnerskapstilnærmingen, som muliggjør raskere implementering på markedet, skjer parallelt med selskapets egne fortsatte utvikling av flere elektriske løsninger – som EC230 Electric, en 23-tonns batterielektrisk gravemaskin, bygget på Volvo CEs egen teknologi.
Begge tilnærmingene er nødvendige hvis industrien som helhet forventes å nå karbonreduksjonsmålene, slik Volvo CE har fastsatt i sin forpliktelse om å oppnå netto null klimagassutslipp innen 2040, skriver konsernet i en pressemelding.
Carl Slotte, Head of Sales Region Europe hos Volvo CE, sier:
- Det er ingen tid å miste – vi må levere løsninger nå som lar kundene våre nå sine klimamål.
Sammen med våre partnere oppskalerer vi porteføljen vår av elektriske maskiner, øker allsidigheten og tar overgangen til en klimanøytral fremtid for vår bransje, sier Carl Slotte leder for salgsregion Europa hos Volvo CE.