PÅ PLASS: Trioen Arnfinn Erlien (i rødt), Ola Woldmo (sittende) og Nils Røren kontrollerer at hjullasterfører plasserer el-lokomotivet rett.Foto: Morten Lund
Nytt dugnadsløft for fjellfolket
FJELLMUSEET: Hvert år har dugnadsgjengen i Foreningen for Norsk Fjellsprengningsmuseum (NFSM) sørget for forandringer, både inne i fjellhallen og på uteområdet til museet ved Hunderfossen. I fjor satte pandemien en bråstopp for arbeidet, og nettopp derfor smakte det ekstra godt med et nytt dugnadsløft i år.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
En snau måned før årsmøtet 14.-15. oktober i NFSM møttes nemlig syv av medlemmene til dugnad på Fjellmuseet, og denne gang var det uteområdet foran fjellhallen som var prioritert.
– Vi hadde planlagt arbeidene godt og tok fatt i noe som vil gi museet et enda bedre velkomstpreg. Det gjelder selvfølgelig oppstilling av maskiner, samt gi utemiljøet et anleggspreg. Tradisjonelt har mye av fjellarbeidene også vært med skinnegående materiell, og det har vi nå gjort noe med også her, sier formann Ola Woldmo i NFSM.
Dobbel skinnegang
Annonse
Fra brakkeriggen mot inngangspartiet til fjellhallen er arbeidet med legging av dobbeltsporet skinnegang kommet godt i gang. Samtidig, og minst like viktig, har også et pent utvalg av skinnegående arbeidsmaskiner kommet på plass.
Det gjelder en eldre utgave av Mosse-trommelen på skinner, samt en skinnegående kastelastemaskin med el-lokomotiv-tilkobling. Også el-lok med to vagger er med på å gjøre bildet av uteområdet med nye jernbaneskinner, mer fullkomment. Dette arbeidet har fått en god start, og det skal fullføres senere, kommenterer Woldmo.
Historiske borerigger
Det andre hovedprosjektet ute var å synliggjøre boreriggens riktig posisjon for tunnelpåhugg og riktig bomplassering. En kraftig rød halvsirkel markerer tunnelen. Boreriggen er restaurert og nylakkert slik at den godt tåler uteoppstilling i vinterperioden.
Den andre boremaskinen som er plassert ute, er Geita, fjellmaskinen som i sin tid gjorde det mulig å komme til med boring på vanskelige og bratte steder. Mang en entreprenør, men de fleste er nok litt opp i årene nå, har hatt sin erfaring med denne borevognen som fikk navnet Geita etter sine gode fjellsideboringsegenskaper. Nå står den godt forankret i fjellsiden rett ved tunnelutgangen, tilkoblet med Atlas kompressor og klar for vintersnøen.
Av andre maskiner som er gitt til museet siste året, finner vi en Cat 769-dumper (1965) fra Feiring Bruk AS, en Toro last og bær-maskin fra Tore Løkke AS i Åfjord, ei hytte fra AMV til datastyrt tunnelrigg og en lastemaskin fra Vikan Maskindrift AS fra Hemnskjela (ei øy på vei over til Hitra i Trøndelag). Med andre ord er det stadig utvikling i oppslutningen om Fjellsprengningsmuseet, noe som vil kreve fortsatt dugnadsinnsats for å få alt på plass.
Årsmøtedagene
Tradisjonelt arrangeres årsmøtet over to dager, hvorav første dag organiseres med visning i hallen, på uteområdene og avsluttes med middag i fjellhallen.
Årets middag ble spesiell, idet det var siste møte hvor også direktør Geir Atle Storbringer i Norsk Veimuseum var med. Siden 2011 har han bygd opp miljøet rundt Norsk Veimuseum, Fjellsprengningsmuseet og han har ledet arbeidet med overflytting av Norsk Kjøretøyhistoriske Museum til området ved Hunderfossen. I november forlater han stillingen.
- Vi vil savne deg Geir Atle og vårt gode og tette samarbeid. Selvfølgelig kunne vi markert dette med en blomsterhilsen, men la oss gjøre dette på anleggsvis. Vår spesialist, Jarle Gausen, har plukket ut en spesiell akevitt, og nyt den som en hilsen fra oss, sa formann Ola Woldmo.