Det var ordførerne Anita Ravlo Sand i Levanger kommune og Ivar Vigdenes i Stjørdal kommune som fikk æren av å trykke på knappen og skyte den symbolske førstesalven for det som skal bli Forbordsfjelltunnelen. I bakgrunnen vises smellet av salven.

Pangstart for E6 Kvithammar-Åsen

I dag var det offisiell byggestart for E6 Kvithammar-Åsen, og det ble markert med et smell!

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Det var ordfører i Stjørdal kommune, Ivar Vigdenes, og ordfører i Levanger kommune, Anita Ravlo Sand, som fikk æren av å skyte den symbolske førstesalven på det som skal bli Forbordsfjelltunnelen.

På trygg avstand fra sprengningen, sto blant andre administrativ ledelse fra de to kommunene, representanter fra Trøndelag fylkeskommune, bygg- og anleggsbransjen og næringslivet, og medarbeidere fra byggherren Nye Veier og totalentreprenøren Hæhre Entreprenør.

Etter sprengning og sikring av området, bar det ned til det store arbeidsteltet på anlegget, der det ble holdt taler og servert kaffe og kake til de fremmøtte.

5,6 mrd. kroner

På grunn av covid-19 ble det ingen markering da Nye Veier og Hæhre Entreprenør signerte kontrakt for utbygging like før jul. Gleden var derfor stor for at man kunne samles og feire byggestarten på prosjektet.

På grunn av covid-19 var det ingen markering da Nye Veier og Hæhre Entreprenør signerte kontrakt for utbygging like før jul, selv om kontrakten har en verdi på ca. 5,6 milliarder kroner eks. mva. noe som gjør dette til den største kontrakten for begge selskapene. Det var derfor ekstra stas å kunne markere byggestart på prosjektet.

- Dette er en stor og viktig dag for oss, sa Anette Aanesland, administrerende direktør i Nye Veier.

Og da sikter hun ikke til kontraktens størrelse: Det er en viktig dag fordi det handler om en vei som har stor betydning for brukerne. Dagens vei er preget av stor sårbarhet. Den består i hovedsak av tofelts vei med til dels krapp kurvatur og mye stigning/fall. Det er på deler av strekningen stor risiko for storulykker, samtidig som det mangler omkjøringsmuligheter ved Langstein og i Vuddudalen.

- Dette er en stor og viktig dag for oss, sa Anette Aanesland, administrerende direktør i Nye Veier. Ny E6 fra Kvithammar til Åsen vil få stor betydning for brukerne, både lokalt, regionalt og nasjonalt. Her står Aanesland foran det som vil bli portalene til Forbordsfjelltunnelen.

19 km, 12 tunneler og 110 km/t

Ved ulykker eller andre hendelser som gjør at veien blir stengt, deles landet i praksis i to. Den nye veien vil ha gjennomgående midtdeler og adskilte tunnelløp, som er noe av det sikreste man kan kjøre på. Det blir fire felt og fartsgrense på 110 km/t.

- Dette vil gi en vesentlig mer trafikksikker stamvei, og det vil gi en bedre og mer stabil fremkommelighet, sier Aanesland.

Strekningen er ca. 19 kilometer lang, hvorav 12 er fordelt på fem tunneler. Går alt etter planen, vil den nye veien være ferdig i 2027.

Powered by Labrador CMS