NY: Slik skal nye Bodø Lufthavn bli.
Illustrasjon: Norconsult/LPO/Archus/Avinor
Peab Anlegg: – Den største kontrakten selskapet har inngått
Signerte flyplasskontrakt med Avinor.
Torsdag 6. juli signerte Peab Anlegg og Avinor en kontrakt for utbyggingen av Nye Bodø lufthavn. Kontrakten omfatter blant annet bygging av ny rullebane, nye taxebaner og flyoppstillingsplasser.
– Dette er en historisk avtale for Peab Anlegg i Norge. Dette er den største kontrakten selskapet har inngått. Vi vil takke Avinor for tilliten de viser Peab Anlegg ved å tildele oss denne kontrakten. Vi er veldig stolte og ser frem til å utføre dette viktige prosjektet for Avinor og Bodø-regionen, sier Johan Hansson, adm. direktør i Peab Anlegg Norge.
– Vi er veldig fornøyde med å ha tatt et nytt og viktig skritt mot realiseringen av en ny lufthavn i Bodø gjennom denne tildelingen. Vi ser frem til samarbeidet med Peab Anlegg AS. Det var hard konkurranse mellom kompetente og dyktige tilbydere, men det var Peab som leverte det beste tilbudet målt mot tildelingskriteriene, sier konsernsjef i Avinor, Abraham Foss.
– Ydmyke
– Vi har konkurrert med svært dyktige tilbydere og vi er ydmyke overfor oppgaven vi er tildelt. Vi skal vise oss tilliten verdig og gjøre en god jobb i gjennomføringen. Sammen med Avinor, Cowi, Leonhard Nilsen og Sønner (LNS) og andre bidragsytere, skal vi i fellesskap sørge for å lykkes med målsettingene for prosjektet, sier Olle Eurenius, prosjektsjef i Peab Anlegg Norge.
Faser
Kontrakten er en samspillskontrakt og består av to faser:
- Utviklingsfasen (fase 1)
- Gjennomføringsfasen (fase 2)
Prosjektet har en kostnadsramme på 2,2 milliarder kroner. Når kontrakten nå er signert, går man inn i utviklingsfasen. Her skal Avinor og Peab Anlegg, sammen med LNS og rådgivende ingeniør Cowi, utvikle og optimalisere løsningene i prosjektet, planlegge arbeidene og bli enige om en målpris.
Når partene er enige om løsningene og målpris, startes gjennomføringsfasen. Først da vil kontrakten inngå i Peabs ordrereserve.
Lokale underleverandører
Den foreløpige tidsplanen har som målsetting at arbeidene skal starte i mai 2024 og den nye lufthavnen skal etter planen stå ferdig i løpet av 2029.
Når anleggsarbeidene kommer i full gang, vil det være opp mot 200 mennesker i sving. Man vil samarbeide tett med lokale leverandører i regionen under gjennomføringen. LNS har vært med i tilbudsfasen og skal utføre sprengning og masseflytting.