STORT POTENSIAL: Rapporten viser at bygg- og anleggsbransjen har et stort potensial for effektivisering ved å benytte flere og hyppigere digitale systemer i driften.

Rapport: Anleggsbransjen kan effektivisere mye

7 av 10 arbeidsplasser kunne vært mer effektive med bedre digitale systemer. Kompetanse og brukervennlighet er ankepunktene.

En ny rapport fra Ramirent, basert på årets bransjeundersøkelse gjennomført av Norstat og MediaCom, viser at bygge- og anleggsbransjen har stort potensial for effektivisering gjennom økt bruk av digitale verktøy. Hele 7 av 10 respondenter mener at deres arbeidsplass kunne vært betydelig mer effektiv med bedre digitale systemer. Likevel opplever mange at manglende kompetanse og få brukervennlige løsninger på markedet bremser digitaliseringsinnsatsen.

Digitalisering i bygg og anlegg er en vei til effektivisering

En ny rapport fra Ramirent viser at bygge- og anleggsbransjen har stort potensial for effektivisering ved økt bruk av digitale verktøy, men manglende kompetanse og få brukervennlige løsninger hemmer fremdriften.

Ekspert understreker viktigheten av en digital strategi fra planleggingsfasen for å oppnå kostnadsbesparelser og bærekraftige løsninger, og oppfordrer til å ansette flere datakyndige personer for å styrke digitaliseringsinnsatsen.

Oppsummeringen er generert av Labrador AI, men gjennomlest av en journalist.

Nøkkel til fremtiden

Kristina Mordal, tidligere IT-prosjektleder i OBOS BBL og digitaliseringsansvarlig for prosjektet Construction City, understreker at byggebransjen har mye å hente ved å satse mer på digitalisering. Ved å bruke eksisterende data fra både prosjektering og drift kan bransjen oppnå både kostnadsbesparelser og mer bærekraftige løsninger. Mordal mener at en digital strategi bør være på plass allerede i planleggingsfasen for å sikre best mulig utnyttelse av de digitale ressursene.

— Det finnes mye ubrukt data som kan bidra til å finne løsninger for blant annet reparasjoner, strømutgifter og effektivitet i byggeprosjekter. Ved å samle data på én plattform kan man lettere identifisere trender og forbedringsmuligheter, sier Mordal. Hun oppfordrer entreprenører til å være proaktive og tilby kundene digitale løsninger som kan gi dem et konkurransefortrinn.

REDUSERE KOSTNADER: Kristina Mordal, tidligere IT-prosjektleder i OBOS BBL og digitaliseringsansvarlig for prosjektet Construction City, sier bransjen har mye å hente i prosjektering og drift, samt at kostnader kan reduseres og bærekraftige løsninger utvikles, ved å bruke riktige digitale løsninger.

Dette er avgjørende

Rapporten viser at hele 29 prosent av respondentene oppgir manglende digitaliseringskompetanse som den største utfordringen for å ta i bruk nye digitale verktøy. Mordal mener at byggebransjen må investere i spesialkompetanse for å styrke innsatsen og sørge for at ansatte kan utnytte de teknologiske løsningene til sitt fulle potensial.

— Bransjen bør satse på å ansette flere datakyndige personer, i tillegg til driftspersonell. En helhetlig digital strategi er også nødvendig for å kunne kommunisere verdien av investeringene som gjøres og sikre en vellykket implementering, forklarer hun.

Digitale systemer

Ramirent-rapporten viser at 58 prosent av de spurte anser bedre kostnadskontroll som en hovedgrunn til å ta i bruk digitale systemer, mens 55 prosent ønsker bedre oversikt over fremdriften i prosjektene. Digitale løsninger kan også effektivisere planlegging av personalressurser, gi bedre sikkerhetskontroll og redusere bransjens miljøavtrykk.

Ramirent tilbyr digitale tjenester som RamiShare, som legger til rette for maskindeling på byggeplassen. På større byggeprosjekter melder utleieselskapet i denne pressemeldingen at de kan etablere et digitalt utleiesenter der aktørene leier maskiner via appen. Hver bedrift faktureres kun for egen brukstid, noe som gir fordeler i form av redusert plassbehov, mindre utslipp og lavere transportkostnader.

Nødvendig i konkurranse

Mordal oppfordrer bedrifter i bransjen til å våge å investere i nye, digitale løsninger for å sikre fremtidig konkurranseevne. Med en tøff markedssituasjon mener hun at tiden nå er inne for å utvikle og implementere digitale initiativer som kan bidra til bedre prosjekthåndtering og ressursutnyttelse.

— Hvis bedriftene mangler digital kompetanse, så må de skaffe seg den – gjerne ved å hente inn eksperter utenfra bransjen, avslutter Mordal.

Powered by Labrador CMS