Rapport om SVV: «Betydelige mangler og utilstrekkelig system».
Vegtilsynet har publisert en ny tilsynsrapport som viser at det er mangler ved Statens vegvesen sin styring og oppfølging av vedlikehold av vegdekke.
Saken viste ifølge tilsynet også at systemet ikke er tilstrekkelig kjent og forankret blant ledelsen.
Vegtilsynet
Vegtilsynet fører først og fremst tilsyn med at Statens vegvesen og Nye veier AS har, og bruker, tilstrekkelege og effektive styringssystem for å ta i vare sikkerheten på riksvegnettet.
Styringssystem omfatter system for planlegging, utbygging, drift, vedlikehold, beredskap og annen forvaltning av veginfrastrukturen. Vegtilsynet er bygd opp som eit risikobasert systemtilsyn, og er lokalisert på Voss.
– Vedlikeholdsetterslepet er en faktor som bidrar negativt når det gjelder trafikksikkerhet. Bakgrunn for saken var derfor at det er viktig at Statens vegvesen har effektive systemer for mål- og resultatstyring slik at de kan gjøre gode prioriteringer på riks- og europavegnettet, sier direktør i Vegtilsynet, Vegard Hansen, i en pressemelding.
Forhold ved vegen, som vegdekke, er en medvirkende faktor i mange alvorlige ulykker.
I én av fire dødsulykker på norske veier i 2023 var dårlige veier en medvirkende årsak til ulykken. I analyser for perioden 2014 til 2022 er det gjort 45 registreringer der har forhold som vegoppmerking, tverrfall, vegdekke og vegskulder har medvirket til dødsulykker på riks- og europaveg. I tillegg til dødsulykkene er det rimelig å anta at forhold som dette har medvirket også i et betydelig antall ulykker med hardt skadde.
– Undersøkelsen gjelder riks- og europaveger som utgjør ca. 10 % av vegnettet. Vegtilsynet har ikke tilsynsmandat med fylkes- eller kommunalveg, sier Hansen.
Oppfølging av mål og planer
I Nasjonal transportplan (NTP) beskrives en ambisjon om at drifts- og vedlikeholdsinnsatsen av vegnettet må være tilstrekkelige til at vegens tilstand ikke forårsaker alvorlige ulykker for de reisende.
Det er derfor viktig at Statens vegvesen har et godt styringssystem for vedlikehold, blant annet for vedlikehold av vegdekke. En del av systemet handler om å ha god oversikt og oppfølging av mål, oppgaver og planer for å kunne utøve god styring, heter det i pressemeldingen.
I denne tilsynssaken har Vegtilsynet sett på:
- Om Statens vegvesen har utarbeidet tilstrekkelige mål og planer og beskrevet organisering og oppgaver for vedlikehold av vegdekke?
- Om Statens vegvesen sine mål og planer for vedlikehold av vegdekke blir systematisk fulgt opp, evaluert og eventuelt justert?
Vegtilsynet har gjennomgått relevant dokumentasjon og gjennomført intervjuer med aktuelt personell i Statens vegvesen. Saken bygger på stikkprøver.
Samlet sett har tilsynssaken vist at Statens vegvesen har etablert et styringssystem for vedlikehold av vegdekke. Det er likevel avdekket:
- betydelige mangler ved de deler av systemet som er undersøkt.
- systemet ikke er tilstrekkelig kjent og forankret blant ledelsen.
Vegtilsynet har gitt tre avvik og tre observasjoner. Disse forholdene er beskrevet nærmere i rapporten, men viktige forhold er gjengitt under.
Mål er ikke operasjonalisert
Undersøkelsen har vist at de overordnede målene fra NTP ikke er brutt ned på relevant nivå i Statens vegvesen. Dette gir manglende sammenheng mellom hovedmålet knyttet til trafikksikkerhet i NTP, føringene om at vedlikeholdsinnsatsen må være tilstrekkelig til at veiens tilstand ikke skal forårsake alvorlige ulykker, og de konkrete planene for vedlikehold av vegdekke.
– Riksrevisjon pekte på noen av de samme utfordringene i sin rapport sommeren 2023. Her blir det viktig for Statens vegvesen å fortsette utviklingen av hvordan vedlikeholdsarbeidet styres og følges opp. I saken vår har vi sett særskilt på vedlikehold av vegdekke, men samtidig sett at det er på dette området Statens vegvesen har kommet lengst i arbeidet med mål og planer på vedlikeholdsarbeidet, sier han.
Fokus på økonomi
Undersøkelsen har også vist at ledelsen i Statens vegvesen i sin styring og oppfølging av vedlikeholdsarbeidet har størst fokus på at aktiviteter gjennomføres i tråd med plan og fastsatt budsjett. Det er i mindre grad fokus på i hvilken grad utført vedlikehold svarer opp mål internt og overordnede føringer satt i NTP.
Målstrukturen handler i dag mye om å gjennomføre aktiviteter, og er i mindre grad fokusert på leveransen som handler om tilstanden på vegnettet. I praksis har ledelsen mest fokus på oppfølging av økonomi og budsjett.
– I god styring er det avgjørende med god kostnadskontroll. Vi forventer samtidig at ledere kjenner til tilstandsmål, og at de blir fulgt systematisk opp. Det ene utelukker ikke det andre" avslutter Hansen.
Statens vegvesen skal ifølge tilsynet nå håndtere rapporten internt, og utarbeide en tiltaksplan som blir grunnlag for videre oppfølging.