FUNDAMENTET: Hullet er gravd og Martin Mikkelsen Holt fra Veidrift AS plasserer i et nytt prefabrikkert fundament for å montere et nytt parkering forbudt-skilt.

Rundt 4000 skader på skilt i Oslo i året

Det går i et forrykende tempo når Martin Mikkelsen Holt fra Veidrift AS setter opp et nytt parkering forbudt-skilt på Grünerløkka i Oslo.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

MONTERING: Skilt monteres til stolpen.

AT.no parkerer ved siden av Veidrift-bilen til Mikkelsen Holt, og det oser feilparkering lang vei. Når han deretter spør om vi vil ha en kopp kaffe, nøler vi litt og sier det kanskje er best å gjøre intervju og fotografering kjapt unna ettersom vi har parkert litt klønete til.

- Det er ikke noe parkering forbudt-skilt her, ennå, sier han.

Det tar oss tre sekunder før vi forstår den lune spøken, og vi takker ja til kaffe.

Omfattende kontrakt

PLASSERING: Stolpen monteres og skrus i fundamentet.
PÅFYLL: Masse tilbakeføres og trykkes ned med spett.

Veidrift AS er en del av det større konsernet Roadworks, og selskapet har skiltkontrakt med Oslo kommune Bymiljøetaten. Dette innebærer å sette opp nye skilter, samt reparere eller bytte ut skilter, stolper og fundamenter som er blitt skadet.

De blir det mange av i året i en by som Oslo. Hos Bymiljøetaten får AT.no oppgitt at det er rundt 4000 skader på skilter og fundamenter i året, og de aller fleste skiftes ut. Samlet bruker etaten 9-10 millioner kroner i året på «skilter», men da er det ikke kun trafikkskilter som er bakt inn i regnestykket.

Da er også «prosjekter» medregnet, og dette kan for eksempel være midlertidig skilting i forbindelse med byggeprosjekter eller andre store endringer i bybildet. Men trafikkskilter er en vesentlig del, og den aller største grunnen til at skilter må byttes er påkjørsler.

Numerisk hverdag

- 404.906, svarer Mikkelsen Holt på spørsmål om hvilket skilt han tror han skifter flest av og får et spørrende blikk tilbake.

FEIES: Stein og grus fjernes før asfalteringen.

Dette nummeret representerer skiltet «minimarkører», skiltet som viser påbudt kjøreretning inn mot f.eks. en rundkjøring. Vi har selv sett dette skiltet ligge jevnet med jorden mange ganger.

Mikkelsen Holt snakker i tall når han skal nevne noen andre trafikkskilt som han bytter ofte. 372 (parkering forbudt), 202 (vikeplikt) og 302 (innkjøring forbudt) er gjengangere.

ASFALT: På med kaldasfalt, rett fra posen.

Han jobber i et forrykende tempo. Jobben på Grünerløkka tok lang tid, hevder han, rundt 45 minutter. Først pigget han opp asfalten, men under denne var det 30 cm med betong som også måtte vekk. Fundamentet er langt, og man må ned til en halv meter under gatenivå for å plassere det fra seg.

Når hullet er dypt nok, plasserer han et prefabrikkert betongfundament med tre skruehull i toppen, ned i hullet. Deretter monterer han det aktuelle skiltet fast til en stolpe, vipper det ut av bilen og skrur det fast til fundamentet.

Med et vater festet med magnet til stolpen, begynner han å dytte massen ned i hullet igjen, og trykker den godt ned med et spett og sørger for at stolpen er rett. Han feier litt rundt hullet. Til slutt henter han en pose kaldasfalt og sprer rundt stolpen, tråkker massen lett til og brenner litt på toppen med en gassbrenner.

For å hjelpe til med herdingen, heller Mikkelsen Holt på litt vann på asfalten og brenner litt til før han tråkker godt rundt. Om 2-3 dager er asfalten ferdig herdet.

VANN: Asfalten tilføres litt vann som hjelper herdeprosessen.

5 min til 2 timer

- De raskeste jobbene kan ta fem minutter, dersom fundamentet ikke er ødelagt, og det lengste jeg har stått med ett skilt er to timer. Det hender vi bare kan rette til skiltene, men 8 av 10 ganger bytter vi hele fundamentet, sier Mikkelsen Holt og anslår at han rekker over 50-100 oppdrag hver uke.

Skiltene har en fotplate som kan knekke av slik at fundamentet kan reddes, men erfaringsmessig viser det seg at skruehullene kan få seg en kakk i en påkjørsel, og at et nytt skilt/stolpe ofte begynner å sige til en av sidene dersom ett av de tre skruehullene er skadet. Derfor byttes fundamentet så ofte.

BRENNER: En gassbrenner holder til så små asfalteringsjobber.

Ulik responstid

Veidrift AS har hatt Oslo-kontrakten i 18 år, og de har tre team som kjører rundt. Det er anslått at det er rundt 110.000 trafikkskilt i Oslo kommune, og det er alltid noe som skjer.

Responstiden til Veidrift AS varierer litt ut fra hvilke skilter som er skadet, men de viktige skiltene som går på kjøreretning f.eks. skal skiftes innen 24 timer. Er det prekært, kan det være at Veidrift-gjengen rykker ut, men det vanligste er å ta det påfølgende dag om meldingen kommer inn etter arbeidsdagens slutt. De fleste skadene rapporteres inn fra publikum, men også kommunens egne trafikkbetjenter er mye på veien og følger med.

Mikkelsen Holt feier opp etter seg og setter utstyret inn i bilen igjen, klart for neste oppdrag. Vi takker for praten og kaffen og kikker bort på bilen vår. Nå står den feilparkert.

.

KOMPRIMERING: Noen trykk med en solid skosåle er nok.

.

FEILPARKERT: Skiltet er på plass, og Martin Mikkelsen Holt kan pakke sammen. Bilen vår rett foran Veidrift-bilen står nå feilparkert.

.

.

Powered by Labrador CMS