Rekkverket i cortenstål som ble satt opp som et pilotprosjekt da ny E6 i Innlandet ble bygget, fungerer ikke som forventet. På deler av strekningen mellom Kolomoen og Dal skal det nå byttes ut med rekkverk i galvanisert stål. Foto: Goolge Maps

Rustrekkverk på E6 har rustet for raskt - må byttes ut

Vegvesenet skal bruke 22 millioner kroner på dette i 2022.

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Statens vegvesen har bestemt at en del av det rustrekkverket på E6 mellom Kolomoen og Dal i Innlandet skal skiftes. Årsaken er at stålkvaliteten ikke er som forventet.

Da det ble bygget ny E6 mellom 2009 og 2015, ble det bygget rekkverk i såkalt cortenstål. Dette er en type rusttregt stål med en spesiell legering som skal gjøre at det i reaksjon med omgivelsene danner en «beskyttende patina mot videre nedbryting av stålet, uten å tilføre andre overflatebeskyttende komponenter».

Rekkverk av cortenstål brukes flere steder i utlandet, og Statens vegvesen satte i gang et pilotprosjekt for å teste ut materialet mellom Kolomoen og Dal.

Ruster for raskt - bytter til galvanisert

Cortenstålet har imidlertid ikke fungert etter forventningene. Gjennom inspeksjoner av rekkverket, har Statens vegvesen avdekket at rekkverket brytes ned raskere enn andre rekkverk.

- Dette henger sammen med at utformingen av rekkverket gjør at det samler seg fukt og salt. Rekkverket har fungert godt andre steder i verden, men viser seg å fungere dårlig på den aktuelle strekningen på E6 i Innlandet, skriver Vegvesenet i en nyhetsmelding.

- Det er derfor nødvendig å montere helt nytt rekkverk i galvanisert stål på de mest utsatte partiene mellom Kolomoen og Dal. Prosjektet vil gå over flere år. Første etappe går fra Kolomoen til Espatunnelen. Forberedende arbeider startet i forrige uke.

Etter å ha gjennomført en trafikksikkerhetsrevisjon av strekningen, mener Statens vegvesen at det også er nødvendig å montere en god del nytt rekkverk forbi fjellskjæringer og andre farlige sidehindre.

Det blir nedsatt hastighet og redusert fremkommelighet der arbeidene pågår.

Sikkerhet kommer først

- Det er selvfølgelig beklagelig at vi er nødt til å skifte ut et forholdsvis nytt rekkverk. Men Statens vegvesen er opptatt av å ta i bruk ny teknologi og tester stadig ut nye materialer og nytt veiutstyr. Slik kan vi utvikle løsninger som er bedre og mer fremtidsrettet. Men i dette tilfellet har inspeksjonene avdekket at utstyret ikke oppfyller kravene til sikkerhet, og da tar vi konsekvensen av det og velger andre løsninger, sier seksjonssjef Gunnar Eiterjord i Statens vegvesen.

Det er ikke aktuelt å skifte ut rekkverket på hele strekningen, for at cortenstålet er rustet på overflaten, betyr nødvendigvis ikke at det er rustent inni.

- Vi har gjort grundige undersøkelser av rekkverket mellom Kolomoen og Espa. Der avdekket vi systematiske avvik på de såkalte «C-profil»-rekkverkene. Disse blir nå skiftet i etappe 1. Det er all grunn til å forvente tilsvarende grad av nedbryting på den samme typen rekkverk i hele pilotprosjektet. Vi har derfor lagt en plan for etappevis utskifting av ytterligere rekkverk ned til Dal, sier Gunnar Eiterjord.

Koster 22 millioner kroner

Statens vegvesen skal i 2022 bruke 22 millioner kroner på utskiftning av cortenstålrekkverket.

- Statens vegvesen prioriterer sikkerhet for trafikantene. Det innebærer at vi skifter ut rekkverk som ikke fungerer etter forutsetningene, sier Gunnar Eiterjord.

I tillegg til å skifte ut rekkverket som har rustet for fort, skal Statens vegvesen bytte ut porter i midtdeleren på strekningen Tangen – Dal i år.

Portene gjør det mulig å åpne midtdeleren for å slippe trafikk gjennom i en nødsituasjon. Portene blir byttet ut som følge av driftsutfordringer på grunn av materialbruk. De nye portene blir montert i standard galvanisert utførelse.

Powered by Labrador CMS