SESONGSTART: Noen asfaltentreprenører har allerede kommet i gang med asfalteringen, men de fleste har .oppstart i mai etter at telen har sluppet taket. Her et illustrasjonsfoto fra NCC på Elverum forrige sommer.Anlegg&Transport
Så mye skal asfalteres i år
HAR EN PLAN: Asfaltsesongen er nå i gang, og Statens vegvesen har kartlagt omfanget det planlegges for i år.
Statens vegvesen opplyser at rundt 700 km riksveier over
hele landet skal asfalteres i år. Totalt betyr dette at 550.000 tonn asfalt
skal legges i løpet av årets asfaltsesong.
I alt skal Statens vegvesen legge asfalt på riks- og
europaveiene til en verdi av ca. 1100 millioner kroner, eller 1,1 milliarder kroner,
og totalt 24 kontrakter er inngått med ulike asfaltentreprenører.
Starten på asfaltsesongen varierer ut fra lokale forhold,
men starter som regel i mai når telen er ute av bakken. Enkelte steder er
asfaltentreprenørene allerede ute på veiene.
Annonse
Planlegger for flere år
I tillegg til planene for i år, har Statens vegvesen lagt
planer for asfaltering av riksveiene de tre neste årene.
– Vi jobber nå etter en fireårig vedlikeholdsplan. Et lengre
tidsperspektiv gir oss bedre muligheter for å samordne ulike tiltak, og å
vurdere ulike strategier. Dette gir oss muligheten til å se hele veien og ikke
kun asfalteringen. Selv om mange synes det er flott med nylagt asfalt, hjelper
det lite hvis veien under asfalten også trenger vedlikehold, forteller Thor
Asbjørn Lunaas
Han er teamleder for asfalt i Statens vegvesen, og legger
til:
– Dette er vedlikehold satt i system. Vi skal se helheten.
Dette vil gi oss riktig tiltak til riktig tid, noe som gir oss mer for pengene.
Asfaltplanene for de neste årene er foreløpig og
gjennomføringen er blant annet avhengig av bevilgninger i statsbudsjettet og
prisnivå. Unormal slitasje og skader på asfalten kan også gi endringer.
Skal holde lengre
De siste årene har Statens vegvesen stilt klima- og
miljøkrav i sine asfaltkontrakter, og CO2-utslipp er blitt vektlagt ved
tildeling av kontraktene. Asfaltentreprenørene i Norge har fulgt opp, og
resultatet er at Norge nå er verdensledende når det gjelder klimakutt for
asfalt. Statens vegvesen har redusert utslippene med 30 prosent fra 2020, og
ligger an til å redusere CO2 -utslippene på asfalt med 70 prosent innen 2030.
Men ønsker man å få asfaltkontrakt med Statens vegvesen i
årene som kommer, må man også dokumentere at asfalten har lang levetid.
– Vi har i flere pilotkontrakter lagt vekt på asfaltens
egenskaper og kvalitet. Hvis vi får asfalt som varer lengre, er dette positivt
både for klima og miljø og kostnadene, sier Lunaas.
Entreprenørene kan selv velge massetype og beskrive
sammensetning, hvilke materialer som brukes og hvilke egenskaper asfalten får.
– Sammen med bransjen jobber vi for å forlenge asfaltens
levetid. I disse kontraktene får vi god nytte av entreprenørenes kunnskap og
erfaring, og resultatet er et asfaltdekke som både er slitesterkt og
klimavennlig til en konkurransedyktig pris, forklarer Thor Asbjørn Lunaas.
Ta hensyn til asfaltarbeiderne
Nå som asfaltsesongen straks er i gang flere steder i
landet, er det flere menn og kvinner som skal ha veien som sin arbeidsplass.
I den forbindelse kommer Statens vegvesen med en klar
oppfordring til trafikanter, til å tenke på sikkerheten til asfaltarbeiderne og
trafikkdirigentene som nå skal på jobb langs veiene.
– Hvert år oppstår det dessverre trafikkfarlige situasjoner
som følge av at utålmodige bilister foretar farlige forbikjøringer og kjører
aggressivt i anleggsområdet. Vi ber alle trafikanter om å ta det med ro og vise
hensyn til de som jobber langs veiene. De er på jobb for oss alle, oppfordrer
Lunaas.
Det meste av asfaltarbeidet foregår på natten når det er
minst trafikk langs veiene.