STILLERE: Den største forskjellen for maskinfører Ronnie Jensen er at det er stillere når han graver med den nye elektriske 25-tonneren.

Samarbeid gir klimakutt

ASKER: Aktiv Veidrift bruker bare batterielektriske gravere og hjullastere når de bygger ny avløpsledning på Nesøya. Strøm og infrastruktur til maskinene stiller byggherre Asker kommune med.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Jobben Aktiv Veidrift er i gang med, består i å legge 504 meter med ny selvfallsledning. I hver ende er det en pumpestasjon som skal erstattes av én ny. I tillegg skal prosjektet være med å løse overvannsutfordringer i området og en kommunal vei skal rustes opp. Totalt er det planlagt 36 ukers byggetid på den delen av prosjektet som Aktiv Veidrift har ansvaret for.

Aktiv Veidrift fikk sin første batterielektriske gravemaskin i juli i år. Da kom en Cat 310 og i slutten av august fikk de levert en Cat 320 på batteri.

Best mulig

- Målet vårt på dette prosjektet er å gjøre det så utslippsfritt som overhodet mulig, sier daglig leder Jan Ask Lervik i Aktiv Veidrift. Derfor har de også tatt i bruk en helelektrisk hjullaster fra Volvo på prosjektet som leid inn fra Utleiesenteret i Drammen. Det eneste som fortsatt har dieselmotor og brukes fast på anlegget, er den lille Hydrema-dumperen de er helt avhengige av. Enn så lenge finnes det ikke noen utslippsfrie alternativer til denne maskinen, men den kjøres på HVO.

VALG: Det er en kobling for hurtiglading og en for landing over natt.

Utfordringen på mange anlegg som det i Asker er nok strøm for å lade maskinene. Som regel er det mulig å få nok strøm til å lade maskinene over natten. Utfordringen er der hvor det bare er 230 volt spenning eller produksjonen gjør at det må lades i løpet av arbeidsdagen.

Samarbeid

Byggherre Asker kommune har tatt store grep for å redusere utslippene på sine prosjekter der det er mulig. Derfor er det de som tilrettelegger og skaffer strømmen som trengs på anlegget for å drifte maskinene..

Ute på anlegget er det derfor passert en battericontainer fra TrønderEnergi. Denne containeren er bygget med batteribanker med 390 kWhs kapasitet. Den er utstyrt med tilkoblinger for lading over natt i tillegg til to uttak for hurtigladere med opp til 150 kw hastighet. Inntaket i containeren håndterer alle typer spenninger.

Enkelt

- For oss er bra at det er kommunen som har ansvaret for å ha strøm frem dit vi jobber. De har dialogen og avtalen med TrønderEnergi som sørger for at ladecontaineren flyttes dit vi til enhver tid jobber, sier Jan Ask Lervik.

Ladecontaineren som TrønderEnergi har bygget, har kapasitet nok til å forsyne en graver i 20-tonnsklassen sammen med to maskiner i 10-tonnsklassen.

Containeren har to uttak for hurtiglading og to for ladning over natt med 400 volt. Den veier 13 tonn og bygget med en 20 fots container som utgangspunkt, og kan flyttes med en kranbil.

NY RUTINE: Å sette i ladekabelen har blitt en ny rutine for maskinfører Ronnie Jensen i Aktiv Veidrift.

Systemet er modulært bygd opp, og neste trinn blir å få en mindre powerbank som tan tas med ut til maskinen som trenger ladning bak for eksempel en pickup.

- Det har fungert veldig bra med denne maskinen. Jeg har ikke merket noen stor forskjell på ytelsene eller måten å jobbe på i forhold til den gamle maskinen min, sier maskinfører Ronnie Jensen. Han kjører den nye Cat 320-en.

Eneste forskjell fra før er at han belter tilbake til ladecontaineren både til lunsjen og når dagen er over. Der har de forskjellige maskinene sine faste parkeringsplasser de står og lades.

Bedre dialog

En av gevinstene med en maskin som blir helt stille når stikkene slippes, er at kommunikasjonen mellom maskinføreren og de som jobber i grøfta har blitt enklere. Det er lettere å gi og ta imot beskjeder enn tidligere.

FORNØYDE: Rikke Juell Bugge (t. v.), Kristine Iversby (begge Asker kommune), Kristoffer Tvinnereim (TrønderEnergi) og Steffen Ask og Jan Ask Lervik (Aktiv Veidrift) er glade for å ha et tilnærmet utslippsfritt anlegg.

- Dette er et innovasjonsprosjekt med støtte fra ENOVA. For å lykkes er vi helt avhengige av å ha med folk som er entusiaster, sier Kristine Iversby som er avdelingsleder hos byggherre Asker Kommune.

Mer og mer

- Alt vi kjøper av kjøretøy som brukes av prosjekt- og anleggsledere nå er på strøm. For oss har det vært viktig å være innovative i måten å tenke og jobbe på, sier Jan Ask Lervik.

En av utfordringene entreprenørene møter på infrastrukturjobber med elektriske maskiner er at arbeidsområdet flytter seg. På prosjektet i Asker er det TrønderEnergi som har det praktiske ansvaret for å flytte og tilrettelegge for strømforsyningen.

Powered by Labrador CMS