ERFARINGER: Daglig leder Rune Braastad (t.v.) fra Skandinavisk Utemiljø og daglig leder i Easyplan Torgeir Algerøy snakket om erfaringene med den digitale brøyteløsningen.Braata, Espen
Samlet brøytekundene
Tokvam samlet rett etter påske kunder og samarbeidspartnere til Snowshow i Gjøvik Fjellhall.
Tokvam hadde tilsvarende arrangement i 2019, før pandemien
satte arrangementet på en ufrivillig pause. Hensikten er å samle bransjen på
slutten av en lang sesong for å høste erfaringer, dele kunnskap og bygge
relasjoner. Gjennom dagen var det forskjellige foredrag og diskusjoner som
omhandlet alt fra juridiske tips for inngåelse av kontrakter til innspill om
hvordan brukerne ønsker seg fremtidens utstyr for snørydding og strøing.
En av seansene fra scenen var det Tokvams datterselskap
Easyplan som hadde. De leverer en teknologi-plattform som skal gjøre infrastrukturen
og jobben rundt selve brøytejobben enklere.
Gode erfaringer
Annonse
Sammen med Easyplan fortalte Skandinavisk Utemiljø om sine
erfaringer etter å ha brukt systemet gjennom hele sesongen. De begynte allerede
i mai i fjor å digitalisere 900 ulike adresser de skulle brøyte kommende sesong.
Et halvt år senere var de klare for det som skulle gi selskapet en helt ny måte å drive på.
Fra å bruke ruter og kart på papir, ble det nemlig en helt ny
hverdag. Oppdateringer av oppdragene til hver enkelt sjåfør kunne gjøres fortløpende.
Også innmelding og håndtering av avvik ble langt mer effektiv. På det meste ble
det dokumentert og meldt inn 150 avvik i løpet av en natt med det nye systemet.
DISKUSJON: Tokvam ba om innspill på kommende produkter under Snowshow 2023 i Gjøvik Fjellhall.Braata, Espen
Sparer tid
Den aller største tidsgevinsten har Skandinavisk Utemiljø
når de skal kalle ut sine mannskaper ved snøfall. Før tok det opp til fire
timer å ringe alle de 50 menneskene som skulle ut å brøyte. Nå er det ett
tastetrykk i Easyplan.
– Det som skjedde når vi ringte var at mange ville prate litt
i samme slengen. Nå får alle utkallingen samtidig, sier Rune Braastad, daglig leder i Skandinavisk
Utemiljø.
Sporing
Skandinavisk Utemiljø har valgt å investere i nettbrett som
alle som brøyter disponerer i sesongen, og samtlige har brakett som
gjør at det festes forsvarlig inne i maskinene. Når brettene ikke er i bruk, oppbevares de i et skap inne på selskapets base. Dermed er de alltid oppdatert og klare når de skal brukes.
UTSTILT: Tokvam og deres samarbeidspartnere stilte ut noen av de mest populære løsningene de kan tilby.Braata, Espen
Når mannskapene er ute og brøyter, følger det med slepespor
på hvor det faktisk er brøytet. Sjåførene har også en knapp hvor de skal kvittere
ut når de er ferdig med hvert enkelt område de har på sin rute.
Enklere
– Hvis vi fikk henvendelser fra kunder tidligere om hvorfor
vi ikke hadde brøytet eller strødd, måtte vi ringe til den aktuelle sjåføren. Nå
er det noen tastetrykk så vet vi eksakt når det var gjennombrøytet. Det skjer
ganske ofte at kundene ringer og etterlyser oss. Nå kan vi fortelle eksakt når
vi var på stedet, eller at det sto en bil i veien som gjorde at vi ikke kom frem,
sier Rune Braastad.
Det er også enkelt å kunne dokumentere med kamera på
nettbrettet. Blant annet skader som var på stedet i forkant av brøytingen
På Skandinavisk Utemiljøs ønskeliste står det at systemet
også blir kompatibelt for å drive sommervedlikehold som feiing og klipping av
gress.