Signeringen fant sted på Statens vegvesens prosjektkontor Baneheia i Kristiansand fredag 12. august kl. 12. Fra venstre: Ragnar Hellerslien, prosjekteringsleder; Janicke Nicolaisen, byggeleder; Jan Helge Egeland, prosjektleder, alle i Statens vegvesen. Via Teams også fra Statens vegvesen: Svein Røed, prosjekteier; Linda Kjellin Karlsen, byggherrestøtte og Kjell Inge Davik, utbyggingsdirektør. For TT Anlegg AS: Eirik Spilling, markedssjef; Jan Mydland, prosjektleder; Kristen Homme, prosjektleder og Teis Inge Risnes, kalkulasjon.Foto: Samir Kolukcija/Statens vegvesen
Signerte kontrakt med TT Anlegg i Kristiansand
Skal blant annet bygge vei i område med myr, sump og kvikkleire.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
I dag ble det signert kontrakt mellom TT Anlegg AS og Statens vegvesen for utbedring av riksvei 41 Timenes-Hamresanden (Kjevikveien).
All nødvendig prosjektering for veiutbedringen skal utføres av entreprenøren siden kontrakten er en totalentreprise.
Janicke Nicolaisen, byggeleder i Statens vegvesen, er veldig glad for at denne veien nå kan begynne å utbedres til stor nytte og økt trafikksikkerhet for alle trafikanter.
Annonse
- Vi ser frem til et godt samarbeid med entreprenøren og skal gjøre alt vi kan for å skape minst mulig ulemper for naboene til anleggsplassen samt alle trafikantene i området under byggeperioden, forsikrer Nicolaisen.
Dette skal gjøres
Utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik signerte kontrakten for Statens vegvesen og markedssjef Eirik Spilling for TT Anlegg AS. Jan Helge Egeland i Statens vegvesen er prosjektleder.
Dette er noen av arbeidene som skal bli utført i kontrakten:
Avkjøringsfelt på E18 østgående forlenges med omtrent 250 meter slik at kødannelse på E18 unngås, dette innebærer også forlengelse av gang- og sykkel kulvert under E18 og ny busslomme.
Kapasitet mellom de to rundkjøringene ved Timenes økes med et ekstra kjørefelt.
Rv. 41 fra Timeneskrysset til rundkjøring ved Lauvåsen skal bygges etter H2-veistandard, dvs. tofeltsvei med midtdeler og midtrekkverk, bredde 12-12,5 meter.
Ny gang- og sykkelvei (3,5 meter bred) fra Lauvåsen til Timeneskrysset.
De to rundkjøringene i Timenes-området skal utvides og flyttes noe på grunn av geometrien til veien. Omkringliggende veier og øvrig infrastruktur (skilt, elektro, overvann, beplanting, m.m.) tilpasses til de utvidede og flyttede rundkjøringene.
Ny gang- og sykkelvei fra rundkjøring ved Lauvåsen til eksisterende gang- og sykkelvei ved Hamresanden, også denne skal være 3,5 meter bred.
Deler av eksisterende vei ved Hamresanden skal flyttes mot sjøen for å få plass til gang- og sykkelveien på innsiden av veien.
Myr, sump og kvikkleire
Trafikken på E18 skal gå som i dag, med to kjørefelt i hver retning, i hele byggefasen. Busstoppet på E18 og tilhørende GS-veinett skal også være i drift i hele anleggsfasen.
Riksvei 41 skal være i drift gjennom hele anleggsperioden og alle nødvendige trafikkomlegginger for å oppnå dette inngår i kontrakten.
Gang og sykkelveien skal etableres i et område som er preget av myr, sump og kvikkleire. Topdalsveien skal holdes åpen for trafikk i hele anleggsfasen, dersom det stenges ett kjørefelt i en periode, skal anleggsarbeid intensiveres på dag og kveldstid slik at stengetiden holdes så kort som mulig.