Statens vegvesen og LO skal samarbeide for å forebygge arbeidslivskriminalitet i anleggsbransjen. Anleggssekretær Olav Strand Nilsen i LO og utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik signerte avtalen på Youngstorget tirsdag. - Det er viktig for Vegvesenet ha fokus på useriøs og kriminal aktivitet i våre vegprosjekt. Nå styrker vi dette arbeidet, sier Davik.
Foto: Per Kollstad/Statens vegvesen
Skal samarbeide mot kriminalitet
AVTALE: Statens vegvesen og LO har skrevet under en samarbeidsavtale for å forebygge arbeidslivskriminalitet i anleggsbransjen.
- Det er viktig for Statens
vegvesen å forebygge og avdekke useriøs og kriminal aktivitet i våre
vegprosjekt. Samarbeidet med LO vil vi styrke dette arbeidet, sier
utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen.
Vegvesenet
har i flere år jobbet for å sikre gode forhold for ansatte som jobber i
prosjektene til vegetaten.
Internasjonalt arbeidsliv
Davik
mener at et internasjonalt arbeidsliv med flere utenlandske entreprenører har
gjort det mer krevende å holde oversikt over alle avtaler som skal sikre gode
arbeidsbetingelser for ansatte som jobber på norske vegprosjekt.
-
Avtalen med LO er et virkemiddel vi ønsker å prøve ut for å styrke arbeidet vi
allerede gjør, sier Davik.
Liten kunnskap om norske lover
LO
har siden tidlig på 80-tallet ved oppstart av utbyggingen av gassanlegget på
Kårstø, fulgt opp anleggsbransjen. Senere har LO fulgt opp blant annet
utbygging av OL-anleggene i 1994, i flere prosjekt ved Oslo Lufthavn
Gardermoen, Operaen, Follobanen, samt en rekke olje- og gass-utbygginger de
siste årene.
Innleie
av arbeidskraft, arbeid i høyden, språk og oppfølginga av HMS spørsmål er noe
av det som gir utfordringer i prosjekt de er inne i.
-
Våre folk opplever at det kan være utfordrende å følge opp utenlandske
selskaper når det gjelder lovverket. Kunnskapsnivået er varierende, sier Truls
Olav Strand Nilsen. Han er Seksjonsleder/anleggssekretær i LO, og følger opp
anleggskoordinatorene.
Arbeidsfolk skal ha det bra
LO
har for tiden 14 LO-koordinatorer, fordelt over hele landet. Dette er erfarne
medarbeidere med lang bakgrunn som tillitsvalgte. Mye av tiden blir brukt ute
på anlegg for å snakke med ansatte og tillitsvalgte. Det er viktig å følge opp
arbeidstidsordninger, arbeidsmiljø, verneutstyr og innkvartering.
-
Våre folk skal bidra til at arbeidsfolket har det bra og at lover, forskrifter
og avtaleverk følges, sier Strand Nilsen.
Flere vegprosjekt
Det
legges opp til fire LO-koordinatorer hos Statens vegvesen. Med det blir Statens
vegvesen den byggherren som vil ha flest LO-koordinatorer ute på
anleggsplassene.
Avtalen
sikrer at flere store utbyggingsprosjekt skal følges opp av LO-koordinatorer.
- Ring 1 og E39 Gartnerløkka/Kolsdalen i Oslo og Kristansand.
- Prosjekt Salten + bypakke Bodø (Bodø/Fauske)
- E136 Breivika – Lerstad/Bypakke Ålesund
- E39 Rogfast – ev.t andre prosjekter I Rogaland - Stavanger
Sotrasambandet
Vegvesenet
har også innledet et samarbeid med Skatteetaten og A-krimsenteret hvor de følger
opp Sotrasambandet i Bergen.
-
Det er viktig å ha en bred front for å sikre at det er de seriøse aktørene som
jobber for oss, sier Davik.