Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård ønsker nå å få noen til å analysere hvor økonomisk og fagmessig lurt det var å opprette byggherren Nye Veier AS og å overføre ansvaret for fylkesveier til fylkeskommunene.

Skal se på om veibygging og -drift i Norge bør omorganiseres

– Jeg er opptatt av å få belyst hva etableringen av Nye Veier har betydd for veisektoren; om dagens organisering bidrar til politisk styring og til målet om et effektivt, miljøvennlig og trygt transportsystem, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Publisert Sist oppdatert

I Hurdalsplattformen ble det varslet at regjeringen ønsker å utrede hvordan utbygging, drift og vedlikehold av veiene skal organiseres, med bakgrunn i at «stadig flere utbyggere og veieiere kan bidra til økte kostnader, mer oppdelte fagmiljøer og mindre sammenhengende utbygging».

Bakgrunnen for dette er de store endringene i sektoren, både etableringen av Nye Veier og avviklingen av Sams veiadministrasjon.

– Relevant å følge opp riksrevisjonens kritikk

Regjeringen fikk mange innspill, både da de inviterte til møte om organisering av veisektoren i 2022 og skriftlig i etterkant av møtet. Både grenseflaten mellom stat og fylker, og arbeidsdelingen i Statens vegvesen på statlig side ble løftet frem som problematisk.

Nå lyser Samferdselsdepartementet ut et eksternt oppdrag for å vurdere om dagens organisering av veisektoren på statlig nivå samlet sett bidrar til effektiv ressursutnyttelse, politisk styring og ivaretaking av de overordnede målene i Nasjonal Transportplan (NTP).

– Selv om vi ikke gjør en evaluering av oppløsningen av Sams veiadministrasjon nå, betyr ikke det at vi ikke tar tak i de problemstillingene vi og andre erfarer etter omorganiseringen. I dette arbeidet blir det også relevant å følge opp kritikken fra Riksrevisjonens rapport om drift- og vedlikehold – en rapport jeg tar på alvor, sier Nygård.

– Mange har strukket seg langt

Samferdselsdepartementet legger opp til at denne delen av arbeidet blir håndtert gjennom dialog med fylkeskommunene/KS, Statens vegvesen og Nye Veier, slik at man sammen kan se på eventuelle behov for justeringer av arbeidsform innen nåværende ansvarsdeling.

Departementet ønsker å oppnå effektiv bruk av ressursene i sektoren, bedre informasjonsflyt, beredskap, rolledeling og samarbeid. Departementet legger opp til en omtale i Nasjonal transportplan, som legges frem neste vår.

– Vi er opptatt av å spille på lag med de gode fagmiljøene våre. Vi vet at det jobber mange flinke fagfolk i denne sektoren, og mange av disse har strukket seg langt for å levere godt, til tross for at omorganiseringen har krevd mye krefter de siste årene, sier Nygård.

Powered by Labrador CMS