E6 NORDREISA: Anleggsområdet på Storslett tidligere i høst. Nå er de midlertidige brukarene med påkjøringsveger klare til å ta imot gammelbrua som skal flyttes. Foto: Statens vegvesen.

Skal stenge E6 og flytte bru

BROFLYTTING: Natta mellom lørdag 7. og søndag 8. desember er ei 550 tonn tung bru på flyttefot. E6 på Storslett i Nord-Troms blir stengt i 13 timer mens flyttinga pågår.

Statens vegvesen er godt i gang med å bygge ny bru på E6 i kommunesenteret Storslett i Nordreisa kommune. Den nye brua skal bygges i eksisterende veilinje. Neste helg skal gammelbrua fra 1955 flyttes nedstrøms for å brukes til omkjøringsbru.

Mens dette skjer, vil E6 bli helt stengt i tretten timer. For at det skal bli minst mulig ulempe for trafikken, har Vegvesenet valgt å stenge veien fra lørdag 7. desember klokka 21.00 til søndag 8. desember klokka 10.00. 

– Den gamle brua skal skyves på stålbjelker drøyt 22 meter, og festes på midlertidige brukar. Det blir en krevende operasjon, og E6 blir selvfølgelig helt stengt mens arbeidet pågår, sier kontrollingeniør Adrian Masvik i Statens vegvesen.

Mens E6 er stengt kan gående og syklende bruke Nordreisa gamle bru. Det eneste alternativet for kjøretøy er via Finland.

Den midlertidige brua vil ha samme begrensninger som tidligere når det gjelder vekt og bredde. 

Tåler 100 tonns vogntog

– Omkjøringsveien vil være i drift i et års tid, fram til den nye brua er klar til bruk. Da blir veien 7,5 meter bred, og to vogntog kan passere hverandre på brua med god margin. Nybrua vil også tåle lasten av vogntog opp til 100 tonn, og vil i motsetning til i dag kunne brukes til spesialtransporter, for eksempel tunge militære kjøretøy, sier Adrian Masvik.

Ny bru blir også en klar forbedring for de myke trafikantene. Nybrua vil få et fortau med rekkverk som skjermer mot biltrafikken, og paneler på rekkverket oppstrøms som luner mot kaldtrekk fra Reisadalen vinterstid.

Den nye brua over Reisaelva bygges på et anleggsområde i nærheten som til vanlig er fotballbane. Når den nye brukonstruksjonen er klar, skal den fraktes på plass og legges på nye landkar i opprinnelig veilinje.

Powered by Labrador CMS