MANGE: I løpet av neste vår skal Skanska ha seks tunnelrigger som denne i drift på den nye vannforsyningen for Oslo.

Skal ta ut 18.000 i uka

OSLO: Byggingen av den nye reservevannforsyningen til Oslo er i full gang. Skanska skal ta ut 18.000 kubikk i uka fra neste vår.

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Den første kontrakten (E8) i det enorme prosjektet ble signert mellom Skanska og Oslo kommune 14.august i 2020. Denne omfatter alt av tilførselstunneler, infrastruktur og fjellhaller. Den inneholder også monteringstunnelen som skal brukes for å sette sammen TBM-maskinen som skal brukes til å bore hovedløpet til Holsfjorden i Lier og Hole kommuner.

E8-kontrakten har sin hovedbase på Huseby i Oslo med Gardeleiren som nærmeste nabo. Prosjektet begynte med ombygging og tilpassing av et stort riggområde hvor det måtte gjøres store tilpasninger og ombygninger i det skrå terrenget. Også tilkomsten ut i den svært trafikkerte Sørkedalsveien ble bygget om for best mulig å kunne håndtere den store trafikkmengden uttransporteringen av stein vil gi etter hvert.

Omfattende

E8-kontrakten skal drives fra tre angrepspunkter. Hovedtunnelen er på Huseby med en 90 kvadrats profil. I tillegg er det mindre tunneler som går inn fra Husebybakken skipark og Sollerudstranda helt nede ved Oslofjorden.

STORT: Ole Petter Johansen i Skanska har ansvaret for E8-kontrakten på den nye vannforsyningen til Oslo.

- Vi begynte på tunnelene i februar i år, og har i sommer og høst ligget på rundt 11-12.000 kubikk i uka. Det vil etter hvert øke opp til 18.000 kubikk i uka, sier prosjektleder Ole Petter Johansen i Skanska. På det meste skal det drives fra formidable 14 stuffer samtidig, og det er forventet at den største aktiviteten på tunneldrivingen vil være fra våren 2022. Da vil det også være seks tunnelrigger i drift samtidig.

RENSEANLEGG: Utenfor tunnelene er det bygget et stort renseanlegg for å kunne gjenbruke borevannet.

Tett på

Det er et svært tett befolket nabolag Skanska nå bygger ny vannforsyning. Siden all aktivitet nå skjer inne i fjellet avtar belastningen for naboene gradvis. Tunnelene drives på døgnbasis, og all opplasting vil skje nede i tunnelene.

Totalt skal det tas ut 1,2 millioner kubikk fra E8-kontrakten. All denne massen skal i hovedsak kjøres på lastebiler til Lierstranda.

- Vi har fått et svært godt riggområde med bedre fasiliteter enn hva vi vant med. Den mest krevende delen av logistikkjobben på et slik prosjekt er til du får armslag rundt deg, sier Ole Petter Johansen.

To TBM-er

Skanska er også tildelt den lengste av de to TBM-kontraktene når selve vanntunnelen skal bores. Denne er 19 kilometer lang, og etter planen skal den første av de to tunnelboremaskinene starte opp fra Holsfjorden rundt årsskiftet 2022/2023.

Oslo kommune som byggherre har et stort fokus på miljøpåvirkningen på alle sine prosjekter. Derfor skal det også på dette prosjeSktet lages et klimaregnskap.

Alle kjøretøy som brukes til å frakte mennesker og mindre utstyr på prosjektet er elektriske, mens anleggsmaskinene som ikke går på strøm kjøres på HVO. I nær fremtid vil det den elektriske frontlasteren AMV har bygget for Skanska tas i bruk på prosjektet

Det er totalt 10 entrepriser som er tildelt eller skal lyses ut i markedet på dette prosjektet.

Powered by Labrador CMS