NYTT KRYSS: Illustrasjon av ny E6 med toplanskryss ved Berkåk, mellom

Skanska og Syltern tildelt E6-kontrakt på over 2 mrd. kroner

Strekningen er en viktig del av nord-sør-trafikken i Norge, og den trenger å fornyes.

Publisert Sist oppdatert

Nye Veier har innstilt arbeidsfellesskapet Skanska Norge AS og Johs. J. Syltern AS sammen med rådgiver Rambøll, for prosjektering og bygging av ny E6 mellom Berkåk og Vindåsliene i sørlige del av Trøndelag. 

NY VEI: Det skal bygges ca. 15 km ny E6-strekning mellom Berkåk og Vindåsliene, nord for Oppdal i Trøndelag.

I de neste månedene skal totalentreprenøren og rådgiveren gjøre nødvendige forberedelser til start på byggingen. Samtidig skal de sikre gode løsninger for selve gjennomføringen. Byggingen kan starte i løpet av våren 2024, og veien skal stå ferdig i løpet av høsten 2027.

Fire var kvalifisert 

– Målet med ny E6, som er en sentral nasjonal ferdselsåre, er økt trafikksikkerhet, bedre flyt i trafikken og stimulere til vekst og utvikling i en stor region. Nå ser vi frem til å komme i gang med arbeidene sammen med Skanska og Syltern. Denne strekningen er en viktig del av utviklingen av E6 sør for Trondheim, sier Anette Aanesland, administrerende direktør i Nye Veier.

Ny E6 mellom Berkåk og Vindåsliene

  • 15 km som skal bygges med bredde på ca. 19 m og en del med 17,5 m bredde.
  • Det skal i tillegg bygges 15 km nye fylkes- og lokalveier hvor ca. 800 meter er tunnel i Vindåsliene.
  • Planskilt kryss og tilkobling til eksisterende E6 på Berkåk.
  • Viltgjerde langs ny E6 og Dovrebanen med to viltkryssinger av veien.
  • Planlagt signering i november 2023.
  • Planlagt start bygging er våren 2024.
  • Planlagt veiåpning er høsten 2027.
  • Vinner av konkurransen har tilbudt betydelig reduksjon i utslipp av klimagasser, og arealbeslag.

– Det har vært god konkurranse om kontrakten. Fire entreprenører var kvalifisert for tilbudsfasen. Skanska Norge AS og Johs. J. Syltern AS er to solide aktører i norsk anleggsnæring, og vi har store forventninger til samarbeidet de neste årene. Deres løsninger bidrar dessuten godt til klima og miljø. De har blant annet synliggjort en reduksjon i klimagassutslipp med over 50 prosent sammenlignet med reguleringsplanen, sier Aanesland.

30 prosent tungtrafikk

Veistrekningen er omtrent 15 km. Det skal hovedsakelig bygges en firefelts vei på strekningen, som i dag både har en høy andel tungtrafikk (ca. 30 %) og er svært ulykkesbelastet. 

Verdien på den kommende kontrakten for bygging av hele veien er på ca. 2,2 milliarder kroner. Kontrakten omfatter totalentreprise på prosjektering, bygging og garantiansvar.

E6 gjennom Trøndelag forbinder de sørlige og nordlige deler av landet. Dette er en svært viktig hovedvei for lokalt, regionalt og nasjonalt næringsliv. Dagens standard på veien hovedsakelig med to felt er verken tilpasset dagens eller fremtidens trafikk.

Powered by Labrador CMS