Anders Geirstad, (t.v.), Skanska Norge og Ove Myrvåg, ass. vegdirektør signerte 5. juni kontrakt for bygging av Fornebukrysset-Strand.
Foto: Dagrunn Husum
Skanska og Vegvesenet signerte kontrakt på 4,6 mrd. kroner i dag
Skal bygge 6-felts motorvei med to sambruksfelt for lastebiler og kollektivtransport!
Assisterende veidirektør Ove Myrvåg og direktør Anlegg hos Skanska, Anders Geirstad, signerte i dag kontrakten på prosjektering og bygging av strekningen Fornebukrysset-Strand med en kontraktssum på 4,6 milliarder kroner.
Kontrakten
på strekningen Fornbebukrysset- Strand er den største kontrakten på prosjektet
E18 Lysaker-Ramstadsletta, etappe 1 på Vestkorridoren.
Dagens signering
innebærer at Skanska Norge skal prosjektere og bygge totalt 2,3 kilometer ny
E18 mellom Fornebukrysset og Strand i Bærum kommune. Strekningen får 2x3 felt, der ett felt i hver retning blir sambruksfelt for kollektiv og tungbil.
Bygging av 660 meter av Høviktunnelen inngår også i kontrakten. I tillegg
inngår byggingen av Vestre lenke fra Arenakrysset på Fornebu til
entreprisegrensen i Gjønnestunnelen rett nord for Høviktunnelen. Det skal også
prosjekteres og bygges hovedsykkelvei mellom Fornebukrysset og Strand.
Elektriske anleggsmaskiner
Anders Geirstad, direktør for Anlegg hos Skanska
Norge takket for tilliten og viste til Skanskas visjon om å bygge for et bedre
samfunn.
– Det vil vi være med på her på Vestkorridoren. Rett over ferien er vi i gang
med full drift her. Og det skal vi gjøre på en måte som ivaretar naboer og
bærekraft, sa han.
Assisterende
veidirektør Ove Myrvåg tok i sin tale utgangspunkt i det Vegvesenets
overordnede mål om et effektivt, miljøvennlig og trygt transportsystem som
også dette prosjektet må levere på.
– I innkjøpsprosessen har
vi blant annet stilt krav om bruk av elektriske anleggsmaskiner, noe Skanska
har levert på. Dagens signering er også en stor milepæl på veien for bedre
kollektivmuligheter og sykkelmuligheter. Jeg ser frem til åpningen av de nye veien
i slutten av dette tiåret, sa han.