LENGRE LEVETID: Gamle lysstoffrør i tunnelene blir skiftet ut med ny LED-belysning. Disse skal vare 24-7 365 dager i året i 11 år. Foto: Robert Leiksett / Statens vegvesen
Skifter ut tunnelbelysning – halverer strømutgiftene
Statens vegvesen installerer ny LED-belysning i flere av riks- og europavegtunnelene på Østlandet.
LED-teknologien har lavt strømforbruk og lyskildene har en
levetid på 100.000 timer, eller elleve år.
Et EU-forbud mot å produsere og selge lyskilder som
inneholder kvikksølv, gjør at Statens vegvesen installerer ny LED-belysning
langs riks- og europavegnettet etter hvert som dagens belysning med lysstoffrør
er moden for utskifting.
På Østlandet skal sju tunneler få ny LED-belysning innen
utgangen av året.
Rift om den nye LED-belysningen
EU-forbudet mot å produsere kvikksølvholdige lyskilder,
gjelder fra i år, og betyr at det etter hvert ikke blir mulig å få tak i
lysstoffrør lenger. Forbudet rammer alle bransjer i hele Europa, så
etterspørselen etter den nye LED-belysningen er stor i markedet akkurat nå.
– Vi har vært tidlig ute og fått tak i mye belysningsutstyr
av den nye typen, sier prosjektleder for elektro i Statens vegvesen Øst, Lars
Magnar Allergodt.
– Det gjør at vi kan skifte ut de gamle lysstoffrørene i så
mange som sju tunneler i vårt område allerede i år, sier han.
Gjenbruk av armaturhus
I riksvegtunnelene på Østlandet er det en del
belysningsutstyr som er bare fem-ti år gammelt, og som kunne fungert i mange år
til hvis lyskildene fortsatt var tilgjengelige.
– Siden vi etter hvert ikke vil få tak i erstatningsutstyr
hvis noe blir ødelagt, velger vi å skifte det ut med ny teknologi nå, sier
Allergodt.
Heldigvis er det bare selve lysstofførene og tilhørende
elektronikk som må skiftes ut. Lysleverandørene har vært løsningsorienterte og
utviklet en LED-innsats som kan monteres inn i de eksisterende armaturhusene.
– Armaturhusene er av rustfritt materiale og har lang
levetid. Det gjør at vi kan gjenbruke dem sammen med kablene som allerede er
montert i tunnelene. Dette sparer oss for store kostnader og mye arbeid i
utskiftingen, forklarer Allergodt.
Sparer penger og miljø
– Når vi først er nødt til skifte ut belysningen, er det et
stort pluss at den nye LED-belysningen gir 40-50 prosent mindre strømforbruk,
sier Lars Magnar Allergodt
I tillegg har LED en forventet levetid på opptil 100.000
timer, eller ca. elleve år med 24/365 drift. Det betyr at Vegvesenet med den
nye LED-belysningen slipper å skifte ut lyskilder de nærmeste årene og får
mindre arbeid og kostnader med vedlikehold.
Sju tunneler på Østlandet får ny belysning i år
I løpet av sommeren har Eidsvolltunnelen og Korslundtunnelen
på E6 i Eidsvoll får ny LED-belysning. Det samme har Bergsundtunnelen på E16 i
Sør-Aurdal.
Utover høsten står Morskogtunnelen for tur, også den på E6 i
Eidsvoll, i tillegg til to tunneler på E6 i Innlandet – Espatunnelen i Stange
og Øyertunnelen i Øyer kommune. Det samme gjelder Granstunnelen på riksveg 4 på
Hadeland.
– Vi legger utskifting av tunnelbelysningen til natta når
trafikken er lav så færrest mulig trafikanter blir berørt av at vi stenger
tunnelene. Vi sørger også for å samkjøre utskiftingen med planlagte
driftsoppgaver for å få så få stengeperioder som mulig, sier Lars Magnar
Allergodt i Statens vegvesen.
Tidspunkter for de enkelte tunnelstengingene er ikke
nøyaktig fastsatt enda(?), men følg med på veg- og trafikkinformasjon på
175.no, eller last ned appen Vegvesentrafikk og få trafikkvarsler om et område
som du selv definerer.
Vegvesenet reduserer det totale strømforbruket
Statens vegvesen har rehabilitert og skal rehabilitere mange
tunneler i årene framover over hele landet, slik at LED vil overta for
tradisjonelle lyskilder som lysstoffrør. Dette vil hjelpe Vegvesenet med å
redusere sitt strømforbruk totalt sett.