Skodjebruene blir omtalt som ypperlig arkitektur og avansert ingeniørkunst. 6. september 2022 ble det feiret 100 års-jubileum for den offisielle åpningen av bruforbindelsen. Brua ble imidlertid tatt i bruk allerede i 1919.

Skodjebruene er over 100 år

Steinbruene var avansert ingeniørkunst for sin tid, og de står der like stødig i dag.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Skodjebruene er navnet på to veibruer som går over Skodjestraumen i Ålesund kommune i Møre og Romsdal. Sammen med den korte Skodjestraumtunnelen gjennom Kasholmen åpnet strekningen i 1919, men åpnet først offisielt den 6. september i 1922.

Storestraumen bru har et spenn på 59 meter som er det lengste for denne typen bru i Norge. Bildet er fra 2013.

100-årsdagen for den offisielle åpningen ble markert 6. september med taler, bruvandring og korpsmusikk.

- Skodjebruene er eksempler på ypperlig arkitektur og i sin tid avansert ingeniørkunst. I tillegg var de viktige for å knytte sammen de ulike delene av Sunnmøre, sier Christ Allan Sylte, som er bygningsantikvar i Møre og Romsdal fylkeskommune.

Da de to bruene, Heggestraumen bru og Storestraumen bru, ble bygget, ble de sett på som et stort og avansert byggeprosjekt. Brua over Storstraumen har en spennvidde på 59 meter som er det lengste bruspennet for ei slik bru i Norge. Spennvidden på brua over Eggestraumen, er 40 meter.

Bruene er bygget av tradisjonell, håndhogget stein, og av teglstein.

I 2004 tok den nye Straumsbrua over trafikken, og buebruene stengte for biltrafikk. Sylte tok initiativ til få bruene fredet og utformet det første forslaget om freding i 2011. Riksantikvaren vedtok freding av Skodjebruene i 2015.

Powered by Labrador CMS