SMÅTT: Men dette fungerer til brøyting i bykjerner, sier produktsjef for Massey Ferguson, Ole Jakob Rustad, i Eikmaskin. Foto: Klaus Eriksen

Små traktorer - topp for brøyting i byene

TRØNDELAG: Traktorer som skal gå i brøyting og veivedlikehold trenger ikke alltid å være store. Tvert imot!

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Dette mener produktsjef for Massey Ferguson Ole Jakob Rustad hos Eikmaskin, og han trekker frem et konkret eksempel.

- Hadeland Maskindrift som har store brøytekontrakter i Oslo sentrum, har flere slike traktorer, sier Rustad og peker på modellen MF 1740 med 40 hk under panseret.

Får gjort jobben

STOR RIGG: Dette teltet med store oppholdsrom og konferansesal, er deler av riggen Massey Ferguson kjører rundt i Europa. Foto: Klaus Eriksen

Traktoren han hopper inn i for å illustrere plassen i hytta på forespørsel fra Anlegg&Transport, var en av «en haug» traktorer Eikmaskin viste på arrangementet MF eXperience som ble holdt på Skjetlein videregående skole utenfor Trondheim. Dette er et arrangement som Massey Ferguson kjører rundt i en rekke land i Europa, og hele tre semier må til bare for å reise rundt med riggen. Traktorene som benyttes stiller de lokale forhandlerne med, og nevnte Rustad var norsk ansvarlig på de to stoppestedene Buskerud vgs i Åmot og altså Skjetlein vgs.

- Grunnen til at disse små traktorene er populære i byer, er at de ofte ikke får gjort jobben med større maskiner. Det er trangt, og for eksempel mange små sykkel og gangveier. I tillegg er det blitt veldig god komfort i de små traktorene, med store hytter, gode klimaanlegg, flatt gulv og luftfjæring i setet. Med hydrostatisk transmisjon slipper man giring, og det er kraftuttak foran for bruk av snøfres. Trenger man en litt større, har vi også modellen 1765M på 67 hk, sier Rustad og peker på «nabotraktoren».

Større også

GLIPPE: 8S-traktorene har fått luft mellom panseret og førerhytta, noe som gir betydelig lavere støynivå for føreren. Foto: Klaus Eriksen

Rustad tok oss med en runde, og han hadde litt «krydder» for de som ønsker grovere traktorer også. Blant annet den helt nye 6-sylindrede 8S.265. Utstillingstraktoren har 265 hk, men med mulighet for å booste med ytterligere 20 hk. Den kan leveres med tre ulike transmisjoner: Dyna 7 er en 7-trinns powershift-transmisjon, der giringen skjer helt uten clutch. E-Power dobbeltclutch sikrer at man slipper momentavbrudd og mindre effekttap, noe som igjen gir lavere forbruk. Den tredje varianten er CVT, altså trinnløs hydrostatisk/mekanisk kombinasjon på 0-50 km/t.

- Dette er en skikkelig anleggstraktor der man kan kjøre med en dumper bak, eller med plog eller snøfres til brøyting, sier Rustad.

En liten detalj på traktoren er en glippe mellom motor/panser og førerhytta. Dette isolerer støyen på en helt annen måte, og ifølge Rustad har traktoren markedets laveste støynivå. Nok en detalj er at luftinntaket er flyttet til bak på panseret (den nevnte glippen), noe som fort slår positivt ut om man for eksempel bruker den med frontmontert fres og det virvles opp snø som kan pakke seg.

Den grommeste modellen i 8S-serien har 305 hk. Produktsjefen sier det også er nyheter innen modellene 6S og 7S. Skal man imidlertid helt til topp i hk-klassen til Massey Ferguson, må valget falle på 8740S med 405 hk under panseret. Denne kommer kun med trinnløs transmisjon (Dyna VT).

BESTSELGERNE: 5S er bestselgeren blant Massey Ferguson-modellene, og Rustad drister seg til å spå at denne vil bli den mest solgte modellen i Norge uansett merke. Foto: Klaus Eriksen

Bestselgeren

Rustad tar oss med over til en ny rekke traktorer i mellomklassen (80-145 hk), og her er blant annet bestselgeren 5S.

- Denne ble lansert i år, og er den vi selger mest av. Jeg forventer at det blir den mestselgende enkeltmodellen av alle traktorene i Norge i året. For å klare det må vi nok opp i rundt 300 solgte 5S-traktorer, sier Rustad.

Han beskriver modellen som en meget allsidig traktor. Med det karakteristiske frisiktpanseret er den godt egnet for frontlasterutstyr. Under panseret er det montert en 4-sylindret motor. Med totalvekt på 9,5 tonn, kan traktoren trekke med seg ca. 11 tonn nyttelast bak.

NYE SPAKER: Her er det bare å boltre seg i teknologi og muligheter. Foto: Klaus Eriksen

Inne i hytta er det nye joysticker og spaker med funksjoner som løft/senk, tilt, åpne/lukke/sving på en, f.eks. V-plog på én spak. Traktoren har hydrauliske ventiler og på nabospaken er det en mikrospakfunksjon for betjening av en rekke tilleggsfunksjoner.

MF eXperience

Massey Ferguson-arrangementet ble som nevnt holdt to steder i Norge, en i sør/øst og en runde i Midt-Norge. Som koronatiltak satte Eikmaskin maks besøk til 50 personer for hver «gjennomføring», der personene ble fordelt på fire grupper på fire stasjoner. To stasjoner besto av fysisk kjøring med utstyr, én stasjon var teknisk med simulatorer og detaljer, og siste gruppe var et dekkseminar som Trelleborg sto for.

Powered by Labrador CMS