RASTEPLASSER: Langs vegen i Hol kommune ligger Vardestopp og Ørteren rasteplasser vakkert til ved vannet Ørteren, med god sikt mot Hardangerjøkulen på klarværsdager. Nå skal de rustes opp.
Illustrasjon: Bjørbekk & Lindheim Landskapsarkitekter MNLA
Søker entreprenør til to nye rasteplasser
ÅPENT ANBUD: Statens vegvesen søker entreprenør til to nye rasteplasser langs Nasjonal turistveg Hardangervidda.
De to eksisterende stoppeplassene
skal nå oppgraderes med parkering og oppholdsareal. Landskapsarkitektene
Bjørbekk & Lindheim står for utformingen av rasteplassene langs rv. 7, som
likner hverandre både i et karakteristisk uttrykk og sin løsning, forteller
landskapsarkitekt Svein Erik Bergem hos Bjørbekk & Lindheim:
-Rasteplassene
Vardestopp og Ørteren er utformet etter samme lest i et forsiktig og lavmælt
uttrykk med mottoet «LA VERE» som utgangspunkt; altså lage anlegg med så små
inngrep i naturen som mulig.
Vardestopp og Ørteren rasteplass:
Vardestopp og Ørteren rasteplasser ligger langs rv. 7 over Hardangervidda og på sørsiden av det regulerte vannet Ørteren i Hol kommune. De to eksisterende rasteplassene skal nå oppgraderes med parkering og oppholdsareal. Det skal gruses en sti i enkel standard mellom rasteplassene og Ørteren. Det skal også anlegges en ny Molok på hver rasteplass.
Et
lavkarbon-betongdekke «Kragen», er utformet som oppholdsareal og et element som
formidler overgangen fra det menneskeskapte veganlegget til det naturlige
landskapet, forteller Bergem:
Bygg-
og anleggsarbeidene utlyses som et åpent anbud i februar og skal etter planen
påbegynnes i juni for å stå ferdig i september 2024.
-Betongkragen
er rettlinjet og stram inn mot veganlegget, og bukter seg i ei organisk mjuk
linje ut mot det naturlige landskapet og skaper varierte og unike små
oppholdssteder.
-Vi
ser frem til å signere kontrakt med en av regionens mange dyktige
entreprenører, sier Per Finborud hos Statens vegvesen; strekningsansvarlig for
Nasjonal turistveg Hardangervidda.
Tilbudsfristen er 8.mars klokken 12:00.