Anleggsarbeidene starter nå, og travbanen skal være klar for åpning i løpet av 2021. Hele prosjektet skal være ferdigstilt i juni 2022.Illustrasjon: Selberg Arkitekter/Midt-Norge Travforbund
Solberg Maskin skal bygge travbane for 100 mill. kroner
- I dette prosjektet får vi virkelig utnyttet bredden i våre ansattes fagkunnskap, og vi er veldig motiverte for å gå i gang med arbeidene, sier Jan Erik Holten, daglig leder i Solberg Maskin.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
Peab Anleggs datterselskap Solberg Maskin er valgt som totalentreprenør for utbyggingen av trøndersk travsports nye storstue, Arena Midt-Norge, på Fannrem i Orkland.
Fredag 5. mars ble kontrakten mellom Leangentravets Eiendom og Solberg Maskin signert, med en kontraktssum på ca. 100 millioner kroner.
- Denne kontrakten er vi veldig stolte av å ha landet i Solberg Maskin. Det føles utrolig bra at vi får være med på å bygge det som blir en utrolig flott arena for både utøvere og publikum, sier avdelingssjef Olle Eurenius i Peab Anlegg.
Annonse
Grunnarbeider for travbane og veier
Kontrakten gjelder prosjektering og bygging av:
Travbane
1200 m treningsløyper for hest
780 m vei delvis med fortau
Eventuelt støttemur for vei
Parkering
Grusplass for vedlikeholdsmaskiner
Drens- og overvannsanlegg langs vei og parkeringsplass
1150 m vannledning, hovedsakelig Ø180mm
760 m spillvannsledning (Ø160mm og Ø125mm)
280 m Ø1000mm overvannsledning
2 utløp i Orkla
1 stk. fettutskiller, 1 stk. oljeutskiller og 10 stk. slamavskillere
Kabler og lysanlegg
Infrastruktur nærvarmeanlegg
Omliggende grøntanlegg
Riving eksisterende bygg
Travbanen på Arena Midt-Norge blir 1100 meter lang og får en bredde på 19-22,2 meter. Doseringen i svingene skal være på 17,5 prosent. I tilknytning til travbanen skal det bygges sikkerhetsspor med en bredde på 4 meter, grøft med bredde på 4 meter og en oppvarmingsbane på 10 meter.
- Oppdraget omfatter også grunnarbeider, veier, gangveier, hesteveier og rettstrekk. I tillegg kommer gjerder, belysning, VA-anlegg og infrastruktur for høyspent, elektrisitet og IKT. I dette prosjektet får vi virkelig utnyttet bredden i våre ansattes fagkunnskap, og vi er veldig motiverte for å gå i gang med arbeidene, sier Jan Erik Holten, daglig leder i Solberg Maskin.
Steindal steinbrudd
Ikon Arkitekt og Ingeniør er med som prosjekterende, og Steindal steinbrudd ved Thamshamn er med som leverandør.
Kontrakten ble undertegnet fredag 5. mars. Styreleder Asbjørn Opdal i Leangentravets Eiendom til venstre og daglig leder Jan Erik Holten i Solberg Maskin.Foto: Peab
Arbeidene starter umiddelbart, og travbanen skal være klar for åpning i løpet av 2021. Hele prosjektet skal være ferdigstilt i juni 2022.