Sørlandsk hengersuksess

VENNESLA: Trond Widar Løyning hadde tenkt å bli entreprenør, men parkerte graveren i 2018 for å satse fullt som traktor- og utstyrsforhandler. Nå driver han Traktor og Maskin.

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Et av produktene han selger og som har blitt en knallsuksess, er Dølen-hengeren. De lages primært for traktor, men de har også levert både kasser og tilhengere tilpasset blant annet Mercedes-Benz Unimog og hjulgravere.

ANLEGG: Det store volumet av Dølen-hengere er dumperhengere for traktor. Foto: Privat

Da Trond Widar Løyning begynte som entreprenør startet han alene. Det var en formidabel overgang etter å ha 400 kollegaer rundt seg til å skulle spise lunsjen helt alene. Men det tok ikke så lang tid fra før han fant ut at det var bedre å selge utstyret enn å bruke det i hverdagen selv.

Bredt spekter

Hovedproduktet til Traktor og Maskin var fra starten Dølen-hengeren. Utviklingen av hengeren startet i 2016 og den første prototypen var klar året etter. Hengeren produseres som dumperhengere fra seks til 20 tonn. I tillegg er det også laget noen store volumhengere.

DELELAGER: Et omfattende delelager er viktig for at kundene til Trond Widar Løyning er raskt tilbake i jobb hvis noe skjer.

- Det har gått kjempebra og vi har hatt vekst hvert år. Nå selges hengerne via Claas-forhandlerne i tillegg til Rosendal Maskin, sier Trond Widar Løyning.

De ulike modellene konstrueres og designes etter Traktor og Maskin sine ønsker og krav, mens selve produksjonen foregår i Litauen.

- Målet vårt er å bli den foretrukne leverandøren både til bonden og entreprenøren, sier Trond Widar Løyning. Planen er å utvide og også kunne bygge sitt eget anlegg i løpet av en to-årsperiode.

Egen for hjulgraver

De to minste modellene av Dølen-hengeren er spesielt utviklet for hjulgravere.

- Salget av disse har blomstret skikkelig etter at vi inngikk samarbeidet med Rosendal, sier Trond Widar Løyning. I år forventer de å levere hele 80 Dølen-hengere med smått og stort, og ordrereserven er formidabel. Nå er utfordringen produksjonskapasiteten.

HJULGRAVER: Dølen-hengeren finnes i en egen versjon for hjulgravere. Foto: Privat

Alle Dølen-hengerne over 10 tonn er utstyrt med fjæret drag og akslinger. De kan også leveres både i versjon med makshastighet på 40 km/t og modeller med 50 som maksfart. Forskjellen er luftbremser på 50-versjonene.

Flere ben

Ved siden av Dølen-hengere er Claas-traktorene blitt viktige for sørlandsbedriften. De har forhandleransvaret for Agder, og i oppstartsåret 2019 solgte de fire traktor. I fjor solgte de åtte og til sommeren i år hadde de skrevet kontrakt på sju traktorer så langt. Nylig fikk også Traktor og Maskin importen på JPM Trailer som Hako Maskin hadde tidligere.

Med på laget er også DB Service som er samlokalisert og som Traktor og Maskin har kjøpt seg inn med 40 prosent i. De dekker ettermarkedsbehovet på alle produktene fra Traktor og Maskin. De har tre servicelastebiler som blant annet har med seg komplett slangeverksted og som regel kan få kundene raskt i gang igjen hvis uhellet har vært ute.

Maskinutleie

Selv om Trond Widar Løyning ga seg etter kort tid som entreprenør, har han ikke gikk helt slipp på anleggsmaskinene. Gjennom søsterselskapet X-Utleie har de nærmere 15 anleggsmaskiner fra seks til 30 tonn på kortere og lengre utleieprosjekter. En ny 35 tonns graver er også i bestilling.

Det er ett år siden utleievirksomheten ble etablert og maskinene går over hele den sør-østlige delen av landet. I tillegg til graverne er det også traktorer i utleieparken.

Powered by Labrador CMS