SUKSESS I TYSKLAND: Ståle Hansen har fått toppjobb hos Zeppelin som er Caterpillar-forhandler i Tyskland, Østerrike, Tsjekkia, Slovakia, Sverige og Danmark.

Ståle fikk europeisk toppjobb

ZEPPELIN: Trønderen Ståle Hansen (49) er ansatt som ny teknologidirektør hos Zeppelin, konsernet som har Caterpillar-agenturet i en rekke europeiske land.

Publisert Sist oppdatert

Zeppelin har rettighetene for import, salg og service av Caterpillar-maskinene i Tyskland, Østerrike, Tsjekkia, Slovakia, Sverige og Danmark. 

A&T Intervjuet

* Nordmann med suksess i utlandet

* Toppjobb hos Cat-forhandler Zeppelin

* Startet med finans – men er maskinmann

Faktisk har Zeppelin rettighetene også i Russland og Ukraina, men på grunn av Russlands invasjon i Ukraina er den russiske divisjonen i en avviklingsfase og antallet ansatte er redusert til 200 fra tidligere 1600, men Zeppelin i Russland skal avvikles helt. Ukraina er naturlig nok i en vanskelig situasjon nå, og landets ressurser må brukes på å slå tilbake aggresjonen fra russerne.

Gigantisk forhandler

Zeppelin er uansett en gedigen organisasjon med hele 10.500 ansatte i hele konsernet. I 2022 omsatte konsernet for 3,84 milliarder euro (ca. 42,6 milliarder kroner) i det som var et svakt år på grunn av lange leveringstider. Bare i Tyskland (det største markedet) regner Zeppelin med å levere 5700 Cat-maskiner i 2023, altså godt over totalsalget i Norge. Hele 1800 mennesker jobber med Caterpillar anleggsmaskiner hos Zeppelin i Tyskland.

Fikk muligheten

Mange store tall her altså, men tilbake til Ståle Hansen. 49-åringen fra Klæbu i Trøndelag ble i sommer ansatt som «director Cat Construction Technology», en nyopprettet stilling hos Zeppelin.

- Dette var en stilling jeg ikke kunne si nei til, selv om det ikke bare var enkelt å slutte i stillingen som Manager Large Machine Group som jeg hadde hos Zeppelin før denne muligheten kom. Jeg har hatt den jobben siden 2010, og jeg likte den veldig godt. Den er litt lik jobben Per Olav Listou har hos den norske Cat-forhandleren Pon Equipment, for de som kjenner til han, forteller Ståle Hansen i dette A&T-intervjuet.

Vi kommer tilbake til hvordan Hansen havnet i Tyskland, men i hans nye Zeppelin-jobb får han ansvaret for en ny organisasjon som skal jobbe for å få Cat-teknologien ut til kundene. Det er mye teknologi i maskinene som sikkert hverken selgere er flinke nok til å snakke om, eller kunder flinke nok til å ta i bruk i det daglige. Dette blir en satsning for Zeppelin. Det er også mye Cat-teknologi som er utviklet, men som ikke er tatt i bruk i for eksempel Tyskland, av ulike årsaker. En del av jobben blir å finne riktig timing for å introdusere denne teknologien i Zeppelin-landene. I til slutt, det kommer massevis av ny teknologi hele tiden som må håndteres, belyses og implementeres i den daglige driften til en maskinforhandler.

FØRERLØS TEKNOLOGI: Førerløse Cat-maskiner har operert i en årrekke i gruver. Snart vil teknologien benyttes på mindre maskiner i mindre steinbrudd.

Det finnes allerede en rekke assistentsystemer i Cat-maskinene som hjelper fører til å jobbe riktigere og mer effektivt, og nye løsninger kommer. Maskinstyring kan ikke lenger regnes som en nyhet, og i hvert fall ikke for de skandinaviske landene, men nå kommer systemene ferdig integrert i Cat-maskinene fra fabrikk. Det er ganske nytt. Ved å bruke Vision Link (Cat sitt system for maskinanalyse/overvåking) mer aktivt, kan man også trekke ut data som gir grunnlag for justeringer for å drive bedre økonomisk, miljømessig og mer effektivt.

Mange førerløse år

Nytt er det heller ikke med autonome Cat-tipptrucker. Ca. 550 førerløse Cat-trucker har gjennom de ni siste årene transportert 5,5 milliarder tonn stein, over 200 millioner kjørte km, uten én eneste ulykke. Det som er nytt, er at denne teknologien nå nærmer seg de mindre steinbruddene i Tyskland og Europa. Akkurat nå testes det førerløse systemet Cat Command på en 100 tonns Cat 777-tipptruck i USA, og denne igjen er veldig lik 775 som opererer i 60-tonnsklassen.

GIR ROS: Norske Steer har utviklet førerløst system som kjøres på Cat 772-tipptrucker hos Romarheim i Norge.

- Tidligere var kostnaden for høy til å ta i bruk denne teknologien i vanlige steinbrudd i Tyskland, der et gjennomsnittlig brudd tar ut mellom 500.000 og 600.000 tonn stein i året. Nå begynner prisene på komponentene å bli lave nok til at det kan lønne seg i slike brudd. Det er veldig interessant, ikke minst med tanke på utfordringer som førermangel og HMS, sier Hansen.

Han berømmer norske Steer AS som har utstyrt noen Cat 772 tipptrucker hos Romarheim i Norge med sitt førerløse system, og sier dette er til stor inspirasjon å få utviklet Cat Command på flere modeller. Han er sikker på at det kommer om ikke så lenge.

- Men alt tar sin tid. Da jeg var i Tucson i Arizona i 2016 og så det førerløse systemet i drift, veddet jeg med en kollega at dette ville være i drift i Tyskland innen fem år. Det gikk ikke, men jeg satte en kasse øl på at det er i drift iløpet av de neste fem årene, altså i 2026. Vi får se om det holder, sier han og smiler godt.

Diesel fortsatt viktig

Bærekraft og nye energikilder er også tema som vil stå sentralt i avdelingen Hansen leder hos Cat-forhandleren. Herunder kommer selvsagt elektriske løsninger på batteri, kabel, trolley-løsninger, etc. eller hydrogen, for eksempel.

DIESELELEKTRISK: Caterpillar lanserte for noen år konseptet XE som er dieselelektriske drivlinjer. Besparelsene på dieselforbruket er formidable med denne teknologien.

Hansen er imidlertid klar på at man ikke må se seg helt blind på nullutslippsløsninger, og dermed ekskludere annen teknologi som til og med innebærer dieselbaserte teknologier.

- På Stein Expo for noen år siden, lanserte Caterpillar hjullasteren 988 XE som er en dieselelektrisk maskin. Med disse maskinene har vi allerede oppnådd å laste 600 tonn kalkstein i timen på 20 liter diesel. Dette er verdier man ikke var i nærheten av å tenke på engang, før denne teknologien kom, påpeker Hansen og legger til at Cat nå kommer med XE på flere modeller.

Alt utslipp fra maskinparken kan ikke fjernes over natten, men mye teknologi finnes allerede for å kutte utslippene betydelig. Det er hovedpoenget til Ståle Hansen. I tillegg kan det oppnås store besparelser på økonomi, effektivitet og utslipp ved å planlegge prosjektet godt med tanke på logistikk, størrelse på og sammensetning av maskinene, oppstilling etc., samt velge riktig skuffe eller annet redskap til de enkelte oppdragene. Mange små detaljer kan utgjøre store resultater. Det finnes også en rekke assistentsystemer som ikke utnyttes fullt ut.

SERIEPRODUKSJON: Caterpillar setter nå elektrisk 320 gravemaskin i serieproduksjon. Maskinen er meget lik den som bygges om hos Pon Equipment AS i Norge.

Derfor er Norge foran

Hansen sier Tyskland og flere andre land ligger et stykke bak Skandinavia, og spesielt Norge, når det kommer til bruk av utslippsfrie maskiner. På utvikling av f.eks. el-maskiner, har heller ikke maskinleverandøren Caterpillar vært raskest ute av startblokkene, men det skjer ganske mye nå. Cat 320 gravemaskin på batteri er lansert, og en to tonns minigraver på batteri (301.9) er i test i Tyskland nå. Til sammenligning står det, litt flåsete sagt, to tonns batterigravere på hvert gatehjørne i Norge allerede. I tillegg kommer Cat snart med flere hjullastere på batteri.

- Mye av grunnen til at Norge er så langt foran andre markeder, er nok støtteordningene som har vært gode. Det er de ikke i for eksempel Tyskland, og da blir maskinene for kostbare, men det er på gang, sier Hansen.

På Bauma i 2019 stilte Zeppelin ut en 320 Z Line på standen. Dette er en Cat 320 som er ombygd hos Cat-forhandleren Pon Equipment AS i Norge til batteridrift.

FOR DYRT: En norskbygd 320 Z Line på standen til Zeppelin på Bauma i 2019. Tyske kunder som må kjøpe elektriske maskiner uten spesielt gode støtteordninger, steilet imidlertid da de fikk høre prisen på maskinen. Men el-maskiner blir mer og mer aktuelt også sørover i Europa.

- Mange stoppet ved denne maskinen og var interessert, men da de fikk høre prislappen på den var diskusjonen over, sier Hansen.

Tilfeldighetenes spill

Ståle Hansen reiste til Tyskland i 2000, og nå har han vært «ute» så lenge at han tviler på at han kommer til å flytte til Norge igjen. Med finsk kone (Tanja) som han traff i München, og sønnen Leonard som ble født i Tyskland i 2008, er det Tyskland som er normalen for dem. De bor landlig til utenfor München og kjører ski om vinteren og driver med brettseiling på innsjøer om sommeren.

- Hvordan havnet du egentlig i Tyskland?

- I 2000 skulle jeg være seks måneder hos Cat Financial i München som praktikant i forbindelse med studier, men ble der i to år, begynner Hansen.

Kort fortalt søkte han på jobb i Cat Financial i Norge, men fikk ikke jobben fordi han studerte på BI på samme tidspunkt. Men Egil Koch (nå Nasta Utleie AS) glemte ikke den unge søkeren, og hjalp Hansen altså litt senere til å få praktikantjobben i München.

Etter et par år der, begynte Hansen med Cat skogmaskiner (Skogsjan) og jobbet med dette i 2003. Da fikk han tilbud om jobb hos Caterpillar i Amsterdam. Arbeidsplassen var hos Pon Equipment som er Cat-forhandler i Nederland og Norge (og Sverige og Danmark den gangen), og jobben gikk ut på å være et bindeledd mellom Cat og landene Norge, Sverige og Finland for store og mellomstore maskiner.

ER PÅ VEI: Den lille elektriske minigraveren Cat 301.9 (2 tonn) er snart klar for markedet sørover i Europa.

Egentlig hadde han ingen ønsker om å flytte på seg, men Caterpillar ville ha han i en lignende rolle med base i München. Så han flyttet dit, og deretter kom Tanja og Leonard inn i livet hans.

Til forhandleren

I 2010 kom Zeppelin på banen og tilbød han jobben Manager Large Machine Group, en jobb han hadde frem til i sommer. Det som skulle være seks måneder, er nå altså blitt til 23 år og toppjobb hos en av Europas største maskinforhandlere.

- Vi har hatt noen runder opp gjennom årene, men det ser ut til at vi vil slå rot her i Tyskland. Vi bor fint på bygda utenfor München, og 15-åringen vår har vokst opp her og Tyskland er hans hjemsted selv om han har norsk pass, sier Hansen.

Noen turer blir det imidlertid til Norge. Han holder kontakten med slekt og venner, og har også god kontakt med Pon Equipment i Norge. Familien har også hytte i Mo i Rana som de besøker noen ganger i året.

- Du studerte ved BI og fikk praktikantjobb innen finans. Det er et lite stykke unna maskiner og teknologi?

- Jeg er en maskinmann, vokst opp med en far som drev i skogen og hadde traktor og lassbærer. Selv tilbrakte jeg mye tid på nabogården og gjennom Ole Arild Haugum (Forset Grus AS) havnet jeg også på gård i Australia i ett år. Det var utrolig lærerikt og pregende for resten av livet. Senere ble jeg lastebilkusk hos Forset Grus AS, og selv om de ikke har så mye Cat så har jeg veldig godt forhold til dem fremdeles, smiler Hansen.

Powered by Labrador CMS