ALLTID I VATER: Kim Aril Felle jobber mye i skogen og i ulendt terreng. Dette understellet gjør at han alltid kan stå i vater når han jobber.
Står alltid i vater!
JUSTERER ETTER TERRENGET: Nordmannen Kim Arild Felle savnet spesielle egenskaper på gravemaskinen sin i ulendt terreng, men løsningen er ikke kommersielt tilgjengelig. Da brettet han like gjerne opp ermene selv.
Gjennom selskapet sitt Kim A.F. AS driver han mye med hogst
i skog med gravemaskin, men har også andre typer gravearbeid i Telemark og
Agder-områdene.
En utfordring i miljøene han selv jobber mye i, er at det
ofte er ulendt terreng og bratte skråninger. Dette er ikke bare ubehagelig å
sitte i, men også særdeles energikrevende når man for eksempel skal svinge
overvognen oppover. Med dette som utgangspunkt, har han med støtte fra
Innovasjon Norge, Pågang Næringshage og Skogbrukets Verdiskapingsfond, startet utviklingen av en
helt ny type understell for gravemaskiner som kan heves og tiltes i fire
retninger. Han har fått med ingeniørfirmaet Inventas AS fra Kristiansand og
Omek i Gjerstad som utfører stålarbeider, samt en del lokale mekanikere.
Patent-søknad inne
Annonse
Felle har også søkt om patent på løsningen, og har sendt en
såkalt PCT-søknad til det europeiske patentbyrået, hvilket er en internasjonal patentsøknad.
- Jeg venter svar på søknaden til våren, men har fått
positive tilbakemeldinger, sier Felle til Anlegg&Transport.
- Betyr dette at du vil prøve å eksportere løsningen?
- Akkurat hvordan dette vil skje og hvilke land jeg
eventuelt vil satse i, får vi komme tilbake til. Det beste er kanskje å få en
avtale med en av de store maskinprodusentene, men det er altfor tidlig å si noe
om. Jeg hører mer enn gjerne fra potensielle samarbeidspartnere og investorer
som er interessert i å ta dette videre.
Dette er løsningen
Så hva er egentlig dette snakk om? Jo, det er et oppbygget
understell med fire kraftige sylindere i hver sin retning slik at maskinen kan
stå i vater selv om bakken er kupert. I tillegg er det pendling på beltene slik
at de kan stå i ulike høyder.
Grunntanken er at understellet er utviklet for bruk i
skogen, men Felle ser helt klart flere aktuelle bruksområder. For eksempel for
gravemaskiner med boretårn som står på skrått på fjell og borer.
- Det finnes skogsmaskiner som har tilt på overvogn og kran,
og flere borerigger som har pendling på beltene, men jeg har ikke sett noen løsninger
som har begge deler. Problemet er at man fort kan trenge å bygge så høyt at det
blir problemer med transport av maskinen. Men vi har klart å holde høyden nede
med å kombinere tilt og beltependling, slik at man kan heve og senke maskinen. Det
er like mye nivellering bakover som fremover på maskinen. Dette er spesielt bra
i småkupert terreng, slik at man slipper å snu undervogna når man er på toppen,
sier Felle.
Han påpeker at løsningen like gjerne også kan være aktuell
på både førerløse og radiostyrte maskiner, og selvfølgelig også elektriske
maskiner.
Grove komponenter
For å tåle kreftene som oppstår, er det montert «voldsomt
store» sylindere på de som brukes for å tilte overvognen. I tillegg er det
montert beltevanger fra en Volvo 240, hvilket er større og kraftigere enn
maskinen som er brukt i ombyggingen, en Volvo FC2121C. Denne modellen er for
øvrig en sjeldenhet i seg selv, og er en skogsrigget maskin fra Volvo CE-fabrikken.
Felles maskin er faktisk serienummer 1 av denne produksjonen. Han kjøpte den
brukt av noen svensker for en tid tilbake, men nok om det.
Maskinen til Felle med det høyreiste understellet er en halv
meter høyere enn standard maskin, når den er på laveste nivå. Fra
grunnposisjonen kan maskinen heves 60 cm opp ved å kjøre ut alle fire
sylindrene samtidig, rett opp og rett ned. På spørsmål om stødigheten på
maskinen med denne oppbyggingen, er Felle ikke spesielt stresset.
- Ettersom dette understellet er hentet fra en større maskin
med 320 cm bredde, så står dette fjellstøtt, sier han.
Giga hogstaggregat
Som om ikke dette i seg selv er nok av spesielle ting, så
har han i tillegg montert et hogstaggregat som man heller ikke finner maken til
her til lands. Kanskje ikke i Norden heller.
Aggregatet er Logmax 7000 Xtreme, utviklet for og sitter
normalt på, store skogsmaskiner i USA. Med åpning på 72 cm mellom matevalsene,
og fellediameter på nærmere 80 cm med det lengste sverdet, skal man lete lenge
etter å finne trær i Norge som dette aggregatet ikke klarer å felle.