Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
I en pressemelding skriver Volvo Trucks at produsenten starter serieproduksjon av de elektriske versjonene av selskapets viktigste produktserie, de tunge lastebilene Volvo FH, Volvo FM og Volvo FMX. Volvo Trucks skriver videre at disse lastebilene utgjør rundt to tredjedeler av selskapets salg.
Med dette har Volvo Trucks seks elektriske lastebilmodeller i serieproduksjon på verdensbasis, og selskapet påpeker at dette er det bredeste utvalget i bransjen.
Øker produksjonsraten
Annonse
– Dette er en milepæl og viser at vi leder an i transformeringen av bransjen. Det er mindre enn to år siden vi viste frem våre tunge elektriske lastebiler for første gang. Nå øker vi produksjonsraten og vil levere disse flotte lastebilene til kunder over hele Europa og etter hvert også til kunder i Asia, Australia og Latin-Amerika, sier adm. direktør Roger Alm i Volvo Trucks.
Serieproduksjonen av Volvos tyngste elektriske lastebiler starter i Tuve-fabrikken i Göteborg i Sverige, og neste år følger fabrikken i Gent i Belgia etter. Volvo produserer de elektriske lastebilene på samme linje som de konvensjonelle lastebilene, noe som gir stor fleksibilitet i produksjonen og større effektivitet. Batteriene leveres av Volvo Trucks sin nye batterimonteringsfabrikk i Gent.
Økende behov
Etterspørselen etter elektriske lastebiler øker raskt i mange markeder. Én viktig drivkraft er behovet transportkjøpere har for å bytte til fossilfri transport, for å nå sine bærekraftmål. Volvo Trucks-porteføljen kunne dekket rundt 45 prosent av alt gods som transporteres i Europa i dag.*
– Vi har solgt rundt 1000 enheter av våre tunge elektriske lastebiler, og mer enn 2600 av våre elektriske lastebiler totalt. Vi forventer at volumet øker betydelig i årene som kommer. Innen 2030 bør minst 50 prosent av lastebilene vi selger på verdensbasis være elektriske, kommenterer Roger Alm.
Det elektriske utvalget fra Volvo Trucks utgjør seks lastebilmodeller, og dekker et vidt spekter bruksområder som bydistribusjon, avfallshåndtering, regional transport og anleggsarbeid.
* Ifølge Eurostats statistikk «Godstransport på vei etter distanse» (2018) blir 45 prosent av alt gods på vei i Europa transportert på strekninger under 300 km.