Statens vegvesen har nulltoleranse for arbeidslivskriminalitet, sier avdelingsdirektør Bente Johnsen Aase.

Statens vegvesen krever utskifting av en underleverandør på 14 kontrakter

Killingmo Freseservice AS ilagt forelegg for grov, forsettlig arbeidslivskriminalitet.

Publisert Sist oppdatert

Statens vegvesen krever at underleverandør Killingmo Freseservice AS skiftes ut i 14 kontrakter etter at to «ledende personer i selskapet» er tiltalt for arbeidslivskriminalitet.

I dag har politiet tatt ut tiltale mot de to. Selskapet er også ilagt foretaksforelegg på 6,2 millioner kroner.

– Statens vegvesen har nulltoleranse for arbeidslivskriminalitet i leverandørkjeden. Selv om dette foreløpig er en tiltale og bedriften ikke er dømt, så konkluderer vi med at det som er avdekket er i strid med det Vegvesenet som byggherre kan akseptere, sier avdelingsdirektør Bente Johnsen Aase i kontrakts- og markedsavdelingen i Statens vegvesen Drift og vedlikehold.

Les svaret fra Killingmo Freseservice AS her: – Svartelistingen hos Vegvesenet bygger på feil grunnlag

Lang prosess

Statens vegvesen fikk de første tipsene om uregelmessigheter hos firmaet i 2018, og foretok undersøkelser med bakgrunn i dette hvor det ble avdekket mange brudd på bestemmelsene. Etter dette forsikret bedriften om at det var ryddet opp i forholdene, men Statens vegvesen fikk senere tips om at det ulovlige arbeidet fortsatte og at det var gjort grep for å skjule bruddene.

I august 2021 gikk Statens vegvesen til politianmeldelse av bedriften, og Krim-enheten i Statens vegvesen har bistått politiet med ressurser i etterforskningen som har ledet frem mot tiltale.

Det er avdekket henholdsvis 3179 og 4834 brudd på bestemmelsene om arbeidstid og arbeidsfri i perioden 2. mai 2019 – 30. september 2021.

- Det har vært en tidkrevende etterforskning, hvor vi har innhentet svært store mengder med dokumenter i saken, forteller politiadvokat Sigbjørn Arneberg.

Selskapet er nå ilagt forelegg på 6,2 millioner kroner. Forelegget er per nå ikke vedtatt.

Tiltalen mot de to ansatte i selskapet gjelder brudd på arbeidsmiljøloven. De er tiltalt for å ha forfalsket selskapets timelister.

- Etterforskningen av denne saken har avdekket omfattende, systematiske og grove brudd på arbeidsmiljøloven. Arbeidsmiljøloven er til for å trygge arbeidsforhold og likebehandling i arbeidslivet. Dersom loven ikke følges medfører ikke dette bare en risiko for utnyttelse av den enkelte arbeidstaker eller at tredjemann utsettes for fare, men også at andre bedrifter, som faktisk følger loven, blir utkonkurrert, sier Arneberg.

Større og grovere

Det er første gang Statens vegvesen krever utskifting av en underleverandør i så mange kontrakter. Brudd på lønns- og arbeidsvilkår avdekkes med jevne mellomrom hos entreprenører og underentreprenører, men denne saken er spesielt omfattende.

– I tillegg til omfanget, er denne saken spesielt grov fordi vi mener at selskapet har manipulert timelister og andre dokumenter for å skjule brudd på arbeidsmiljøloven. Det er spesielt alvorlig at en bedrift med overlegg bryter loven. Bedriften har fått en sjanse til å rydde opp, men den misbrukte de. Så de får ikke en sjanse til, sier Bente Johnsen Aase i Statens vegvesen.

Krever utskifting innen 14 dager

Statens vegvesen har ingen kontrakter med Killingmo Freseservice AS direkte, men firmaet er underentreprenør i totalt 14 kontrakter innen drift, brøyting, asfaltering, vedlikehold og utbedringstiltak på riksveier på Østlandet og i Trøndelag.

Statens vegvesen har i dag bedt samtlige entreprenører som kjøper tjenester fra Killingmo Freseservice AS om å skifte ut selskapet som underleverandør innen 14 dager og uten omkostninger for Vegvesenet.

Kravene til lønns- og arbeidsvilkår er de samme for hovedentreprenør og underentreprenører, og Statens vegvesen er pålagt å følge opp dette. De inkluderer arbeidstid, og skal sikre ansatte forsvarlig helse og sikkerhet – og også trafikksikkerheten på norske veier. 

- Dersom kravene ikke følges opp, risikerer vi at leverandører som oppfyller lovens krav blir utkonkurrert fra markedet, sier Bente Johnsen Aase.

Statens vegvesen forventer at hovedentreprenørene har nye underleverandører på plass uten at asfaltleggingen og øvrige arbeider blir unødig forsinket.

– Vi har også gitt beskjed om at Killingmo Freseservice inntil videre ikke godkjennes som underentreprenør i fremtidige kontrakter, sier Bente Johnsen Aase.

Powered by Labrador CMS