Illustrasjonsbilde av asfaltering.

Stiller klimakrav ved alle asfalt-kontraktene som lyses ut

Innlandet fylkeskommune har nylig lyst ut fire kontrakter for asfaltering av en rekke veier i Innlandet.

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Innlandet fylkeskommune gjør som mange andre veieiere og stiller miljøkrav i asfalteringen av sitt veinett. 2021 var første året Innlandet fylkeskommune stilte miljøkrav.

- I år går vi ett skritt videre og stiller klimakrav i alle asfaltkontraktene som lyses ut. Dette vil være med på å redusere de miljømessige konsekvensene ved produksjon og utlegging av asfalt, sier enhetsleder Johan Nøkleholm i innlandet fylkeskommune.

Flere asfaltkontrakter lyst ut

Innlandet fylkeskommune har nylig lyst ut fire kontrakter for asfaltering av en rekke veier i Innlandet. De fire kontraktene er geografisk avgrenset til henholdsvis Hedmarken, Gudbrandsdalen, Vestoppland og Solør/Kongsvinger/Odalen.

Eksakt hvilke veier som vil få ny asfalt i løpet av 2022 avgjøres etter at tilbyderne har levert sine tilbud i midten av mars.

- I løpet av kort tid skal vi også lyse ut en kontrakt for arbeider i Østerdalen. Den omfatter blant annet forsterkningsarbeider og asfaltering av deler av fylkesvei 30, forteller Stein Tronsmoen, leder av hovedutvalg for samferdsel i Innlandet fylkeskommune.

Vektlegger mengden CO₂

I de fire kontraktene Innlandet fylkeskommune har lyst ut, vektlegges mengden CO₂. Dette gjøres ved at entreprenørene i sine tilbud leverer en miljødeklarasjon som også er en del av det som skal evalueres.

- Evalueringen gjøres på den måten at firmaet med lavest CO₂-utslipp ikke får påslag i konkurransesummen, mens øvrige tilbydere får påslag i sin konkurransesum etter hvor mye mer CO₂-utslipp de har i sitt tilbud, fortsetter Nøkleholm.

I løpet av mai måned skal asfalteringen av fylkesveier i Innlandet starte opp.

Powered by Labrador CMS