Bilde fra BIM-seminardag ved Fagskolen Oslo 11. mars 2022.Foto: Harald Selvær
- Studenter med BIM for anlegg og infrastruktur er gull verdt
Fagskolen Oslo arrangerte seminar om Bygnings Informasjons Modellering – BIM 11. mars. 200 studenter fra fagskoler, Oslo Met og NTNU fulgte med enten fysisk eller via streaming.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
I tillegg til konferansedelen, var rundt 20 bedrifter til stede på et eget fagtorg for å presentere sitt BIM-arbeid.
Det var fokus BIM-arbeid innen samferdsel/anlegg/infrastruktur.
Blant talerne, var Magne Ganz fra Multiconsult som snakket om «BIM og automatisering for kalkyle og beskrivelse på Fornebubanen». Han viste blant annet hvordan BIM-elementene knyttes til entreprenørenes mengdelisteposter.
Annonse
Jan Erik Domaas fra Norkart viste integrasjon av digitalt terreng i BIM-modeller.
Modellbasert prosjektstyring for ny bru over Bjørnafjorden ble vist over Teams av Elin Dalen Rasmussen fra Statens vegvesen. Alexander Brage Hansen dokumenterte hvordan buildingSMART digitaliserer bygg-, anleggs- og eiendomsnæringen. Det var også flere på podiet for å dele siste nytt.
David Bakken (38) er faglærer BIM på Fagskolen Oslo. BIM Anlegg og Infrastruktur er en ganske ny linje på Fagskolen Oslo.
- Fagskolen Oslo startet det ettårige heltidsstudiet BIM for Anlegg og Infrastruktur i 2020. Det har gått litt trått med å få BIM-AI-studenter, akkurat som da BIM-studiene var nye i sin tid (2008). Vi mistenker at det er et trykk i anleggsbransjen som gjør at få har anledning til å ta seg et år på skole for videreutdanning. Samt at utdanningen BIM-AI er lite kjent, sier han.
- Vi kan imidlertid garantere at utdanningen BIM Anlegg Infrastruktur på Fagskolen Oslo vil gi utrolig gode muligheter videre og et stort spekter av nye jobber å velge mellom. Vi ser at den digitale kompetansen våre BIM-AI-studenter tilegner seg er gull verd i arbeidslivet og svært verdsatt.
BIM-tekniker Anlegg Infrastruktur
Tilbys ved Fagskolen Oslo
Ett år heltid
Studiepoeng: 60
Søknadsfrist 20. april
Studiet rekrutterer studenter med fagbrev/svennebrev i anleggsteknikk som anleggsmaskinfører, asfaltør, banemontør, fjell- og bergverksarbeider, vei- og anleggsarbeider o.l.
Studiet består av to hovedemner, BIM-AI og PSI (prosess, samhandling og informasjonsflyt):
3D-modellering og bearbeiding av informasjon Åpne filformater og modellkontroll Modellbasert dokumentasjon 2. PSI (prosess, samhandling og informasjonsflyt) Struktur og databehandling Digital kommunikasjon og digital tallbehandling Samhandling og koordinering.
Opptakskrav:
1. Fullført og bestått videregående opplæring med fagbrev i bygg- eller anleggsfag, som; betongfagarbeider, vei- og anleggsfagsarbeider, anleggsgartner, anleggsmaskinfører, banemontør, fjell- og bergverksarbeider. Hvis man skal avlegge fag/svenneprøve etter søknadsfristen, kan du få plass på vilkår om at man består fagprøven. 2. Fem års praksis som ufaglært innen fagområdene nevnt over og kompetanse i felles allmenne fag tilsvarende de to første årene i yrkesfaglige studieretninger.
- Man må ha en erfaring fra arbeid med landskap, anlegg, samferdsel eller infrastruktur-feltet. Man søker via Samordnet opptak og blir innkalt til en samtale på Fagskolen for å godtgjøre sin reelle kompetanse, en såkalt «realkompetansevurdering», sier han.
Nedenfor er intervju med to av dem som tok BIM-Anlegg/Infrastruktur ved Fagskolen Oslo som gikk det første kullet 2020-21, Torstein Kase (33) og Karolina Jeksrud (39). Hva har de fått av jobber og arbeidsoppgaver?
Torstein Kase (33), Sweco:
- Torstein, hvorfor videreutdanning på BIM Anlegg Infrastruktur ved Fagskolen Oslo?
- Jeg har fagbrev som anleggsmaskinfører med ti års erfaring. Jeg har vært i en arbeidsulykke som førte til knekt rygg, og jobbet noen år med dette før ryggen sa stopp og det ble omskolering. Først fagskoleingeniør, så BIM-AI hos Fagskolen Oslo.
- Noe ved BIM-studiet ved Fagskolen Oslo du synes var spesielt bra?
- Spesielt bra med BIM-AI på Fagskolen Oslo, er valgfriheten i hva man vil bruke skoleåret på. Det fins haugevis av temaer innen BIM-faget, så man finner garantert noe man liker å holde på med. Jeg skulle ønske jeg hadde mer tid til å utforske enda mer.
- Hva var det med BIM-studiet som gjorde at du fikk arbeid?
- Det var faktisk min eksamensoppgave. Etter at eksamen var unnagjort, la jeg ut et innlegg på Linkedin, og der så min nåværende leder besvarelsen. Eksamensrapporten min tok for seg blant annet konverteringsregler i Novapoint, noe som ikke er noe så mange jobber med til daglig og derav er et etterspurt kompetanseområde. Det er veldig stas å bli belønnet med jobb for eksamensbesvarelsen.
- Hvilke arbeidsoppgaver har du fått som BIM-tekniker?
- Har fått mange forskjellige oppgaver. Tiden i Sweco startet (naturligvis) med konverteringsregler i Novapoint, før jeg også begynte med tegningsregler i samme program. Noe av tiden går til å støtte ingeniørene i programmene, både ved direkte hjelp i programmet, men også å lage templates slik at deres arbeid går fortere. De siste ukene har jeg jobbet mer som tradisjonell BIM-koordinator på et prosjekt, vært Novapointansvarlig på et større samferdselsprosjekt og den siste uka har gått til parametrisk design/skripting i Grasshopper.
- Hvordan har kompetansen du fikk fra BIM-studiet forberedt deg på arbeidslivet?
- Den generelle forståelsen av pc-programmene er gull verdt. Mye av arbeidsdagen kan bestå av problemløsing i programmene, og dette hadde ikke vært mulig uten den forståelsen.
- Noen tips til nye BIM-AI studenter?
- Selv om BIM i anlegg og infrastruktur har vært brukt en stund, så er man fortsatt i en slags startfase. Her har man mulighet til å bli med på en utvikling som kommer til å ta anleggsbransjen til nye høyder. Flinke fagarbeidere med god BIM-kompetanse er veldig ettertraktet.
Karolina Jeksrud (39), HRP:
Utdannet som landskapsarkitekt og har jobbet tre år som landskapsarkitekt i Norge før hun gikk på BIM Anlegg Infrastruktur ved Fagskolen Oslo. Hun har fått jobb i konsulentselskapet HRP.
- Noe ved BIM-studiet du synes var spesielt bra?
- BIM-lærerne. De er alltid til stede når en av studentene har behov for en prat. De er hjelpsomme, motiverende, og jeg kan godt gi dem flere adjektiver. Fagskolen var helt topp!
Andre ting som er viktig for meg er det at lærerne er oppmerksomme for behov for kompetanse og nyheter i byggebransjen. Det medfører at studentene får de beste foredragsholderne i bransjen.
- Hva var det med BIM-studiet som gjorde at du fikk arbeid?
- Det er ikke så mange som kan plassere så mange BIM-programmer på CV-en som meg. Jeg jobber i en stor tverrfaglig bedrift, HRP, og nesten alle fagene jobber i hvert sitt BIM-program. Jeg har kjennskap til fleste av programmene på grunn av BIM-utdanningen, noe som gjør jobben min mye lettere. Jeg har til og med hørt av sjefen min at min CV ble plukket ut nesten med en gang. Og for meg som ikke kommer fra Norge, hjelper en utdannelse fra Norge må jeg si. Arbeidsgiveren vet at vi som har gått på Fagskolen Oslo er kjent med den norske byggebransjen.
- Hvordan har kompetansen du fikk fra BIM-studiet forberedt deg på arbeidslivet?
- Forståelse for hvordan jeg kan utføre jobben min lettere ved hjelp av BIM-programmer og -metoder. Det er ganske utrolig hva et program kan gjøre med en dyktig hånd ved tastaturet. Hvordan godt samarbeid om en modell kan gjøre hverdagen vår lettere. En veldig god ting, er det at jeg har fått en god forståelse for helheten i jobben. Jeg liker å drøfte sammen med andre for å finne spennende løsninger.
- Noen tips til nye BIM-AI studenter?
- Vær nysgjerrig og åpen for nye løsninger. Gi alt i løpet av det korte skoleåret.