- Orkland- og Namsos-kontraktene har lenge stått høyt på vår ønskeliste, og at vi nå er tildelt kontraktene med oppstart 1. september kjennes veldig bra, sier Lars Reitan som er daglig leder i Svevia Norge AS.

Svevia signerte to nye veidrift-kontrakter i Norge

Har fire kontrakter i Trøndelag.

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Selskapet Svevia har vunnet driftskontraktene for Orkland og Namsos hos Trøndelag fylkeskommune. Verdien på de to kontraktene er på 725 millioner kroner.

Svevia Norge AS, med hovedkontor i Mosjøen, ble etablert i 2011. Selskapet er en del av det svenske Svevia-konsernet. Svevia ble dannet 1. januar 2009, med utgangspunkt i organisasjonen Vägverket Produktion, en produksjonsavdeling som lå under den offentlige myndigheten Vägverket (nå Trafikverket) i Sverige.

584 + 667 kilometer

Total veilengde på Orkland-kontrakten er ca. 584 km, inkludert gang- og sykkelveier.

Orkland omfatter oppdraget drifts- og vedlikeholdsoppgaver, med funksjonsansvar for noen av oppgavene på fylkesveier og fylkeskommunale gang- og sykkelveier med tilhørende sideanlegg, sideområder, utstyr og installasjoner.

Orkland-kontrakten markert med røde veier.

Total veilengde på Namsos-kontrakten er ca. 667 km, inkludert gang- og sykkelveier.

I Namsos omfatter oppdraget drift- og vedlikehold av fylkesveier og fylkeskommunale gang- og sykkelveier med tilhørende sideanlegg, sideområder, utstyr og installasjoner i Namsos og Flatanger kommune samt deler av Steinkjer, Overhalla og Osen kommuner.

Kontraktsummene er:

  • Orkland: 329.740.000 kroner
  • Namsos: 395.716.990 kroner

Tar over veier fra Møre og Romsdal

Hovedaksene i driftskontrakten for Orkland er fylkesveiene 65, 700, 701 og 710. Fylkesveinettet har stor geografisk spredning med variasjon i klima- og værforhold.

- I driftskontrakten innlemmes også fylkesveier i Rindal og tidligere Halsa kommune. Tidligere ble disse veiene driftet av Møre og Romsdal fylkeskommune, sier teamleder Trond Einar Elden på seksjon drift og vedlikehold i Trøndelag fylkeskommune.

I Namsos-kontrakten er hovedaksene i driftskontrakten fylkesveiene 17, 769, og 766. Det er stor variasjon i klima- og værforhold i kontraktsområdet.

Fem år

Kontraktene gjelder for perioden fra og med 1. september 2022 til og med 31. august 2027. Partene kan ved enighet om dette forlenge kontrakten til å gjelde også for en periode på ytterligere 12 eller 24 måneder.

Fylkeskommunen har opsjon på å forlenge kontrakten med 12 måneder, fra og med 1. september i det året kontrakten var avtalt å skulle slutte.

Trøndelag blir største kunde

- Orkland- og Namsos-kontraktene har lenge stått høyt på vår ønskeliste, og at vi nå er tildelt kontraktene med oppstart 1. september kjennes veldig bra, sier daglig leder i Svevia, Lars Reitan.

Svevia har driftskontraktene i Stjørdal og Røros fra tidligere, og med de nye kontraktene er Trøndelag fylkeskommune Svevias største og viktigste oppdragsgiver i Norge.

- Vi har allerede et godt samarbeid med fylket som kontraktspartner og det er veldig gledelig at vi nå kan utvide samarbeidet ytterligere, sier Reitan.

Trenger flere medarbeidere

Han sier de nå står foran en intensiv periode hvor det er mange ting som må på plass, først og fremst kontrahering av underleverandører og rekruttering av nye medarbeidere.

- Stillingsannonsene er allerede ute, så vi håper interesserte tar kontakt, sier Reitan.

Namsos-kontrakten markert med røde veier.
Powered by Labrador CMS