BINDER ØYER SAMMEN: E10 Nappstraumtunnelen binder sammen Vestvågøya og Flakstadøya i Lofoten. Illustrasjon / Statens vegvesen
Tapte i retten - kontrakten signert
BLE AVVIST OG KLAGDE: Signeringen måtte avvente til tingretten hadde behandlet klage fra konkurrerende entreprenør som fikk sitt tilbud avvist.
Statens vegvesen har inngått kontrakt med OneCo Infra AS for
oppgradering av Nappstraumtunnelen på E10 i Lofoten, og hovedjobben starter i
august.
OneCo Infra AS fikk tildelt kontrakten på å oppgradere den
undersjøiske tunnelen tidlig i januar i år, men signeringen måtte utsettes.
Dette fordi BMO Tunnelsikring AS klaget Vegvesenets avvisning av deres tilbud
inn for Oslo tingrett, med krav om midlertidig forføyning. Nylig slo tingretten
fast at mangler i BMOs tilbud utløste avvisingsplikt for Vegvesenet og at
selskapet ble rettmessig avvist fra konkurransen.
– Derfor har vi nå signert kontrakten med entreprenøren som
vant konkurransen, drøyt to måneder forsinket, sier prosjektsjef Jøran Heimdal
i Statens vegvesen.
Utsatt oppstart
Vegvesenet og entreprenøren tar sikte på å møtes så snart
som mulig for å avklare hvordan jobben skal gjennomføres. Etter planen skulle
hovedarbeidet med nattestenging av tunnelen starte i vår, men dette arbeidet er
utsatt til etter 15. august i år. Frem til da vil det bli utført rigging og
mindre arbeid i og utenfor tunnelen. Alle tiltak som vil påvirke trafikk og
fremkommelighet vil bli varslet i god tid før arbeidene starter.
Fakta om tunnelen
Nappstraumtunnelen er undersjøisk og går under sundet (Nappstraumen) mellom kommunene Vestvågøy og Flakstad på E10 i Lofoten. Tunnelen er 1780 meter lang. Laveste punkt er 63 m.u.h. og største stigning er 8 prosent
Nødvending oppgradering
Nappstraumtunnelen ble åpnet for 35 år siden og må
oppgraderes for å tilfredsstille dagens krav i Tunnelsikkerhetsforskriften.
Utbedringen gjøres for at alle som ferdes på E10 i Lofoten skal kunne kjøre
gjennom en trygg og sikker tunnel med ønsket og pålagt standard. Oppgraderingen
skal også gjøre innsatsen til nødetatene sikrere ved eventuelle ulykker.
Dette skal gjøres
Alle tekniske installasjoner som ventilasjonsanlegg,
lysanlegg, nødstasjoner og overvåkingssystem skal oppgraderes. Videre skal det
sprenges ut havarilommer og tekniske rom inne i tunnelen. Det skal monteres ny
vannsikring og duken som er montert på innsiden av tunnelløpet skal fjernes. I
tillegg skal kjørebanen få ny asfalt.
BINDER ØYER SAMMEN: E10 Nappstraumtunnelen binder sammen
Vestvågøya og Flakstadøya i Lofoten. Illustrasjon / Statens vegvesen