Stine Lilleseth i Lilleseth Kjetting har utviklet en digital løsning for kjettingretur sammen med blant andre Ivar Sorknes i Telenor Norge.

Telenor gjør Lilleseths kjettingpant-ordning enkel å bruke

Digitalisert kjettingretur gir rabatt på ny kjetting fra Lilleseth Kjetting.

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

- Kjetting er en forbruksvare i landbruk og varetransport. Alle som har kjørt langtransport med tunge vogntog vet hvor kritisk god kjetting er om vinteren. Dessverre ender mye av denne kjettingen opp som avfall. Dette må vi gjøre noe med, sier Stine Lilleseth i Lilleseth Kjetting. Hun jobber som markedssjef i den 75 år gamle familiebedriften på Skarnes, og ser at industrien hennes har et stort potensial innenfor sirkulærøkonomien.

- Etter en tid blir kjettingen slitt, og rust og skader gjør at kjettingen blir mangelfull og vanskelig å bruke. Men fordi kjettingen består av relativt rent stål kan den fint resirkuleres. For å løse denne miljøutfordringen har vi skapt en returordning for kjettinger, sier Lilleseth.

Sammen med Telenor og med støtte fra Klosser Innovasjon og Innovasjon Norge er det utviklet en heldigital løsning der enhver kjettingeier enkelt kan sørge for at gammel kjetting blir gjenbrukt, og motiveres med rabatt på ny kjetting fra Lilleseth Kjetting.

Mål om 100 prosent gjenvinning

- For at returordningen skal bli brukt, må den være enkel for forbrukeren. Telenor har i samarbeid med Develop AS utviklet en digital løsning som forteller hvor bokser for innsamling av kjetting står og varsler det lokale returselskapet når kassene er fulle. Kjettingeiere registrerer sin innlevering på Kjettingretur.no og får tilgang til en rabatt fra Lilleseth Kjetting, forklarer Ivar Sorknes i Telenor, som har bistått bedriften med den digitale løsningen.

Skjermbilde av retur-appen.

- Den digitale løsningen med mobil webapplikasjon og sensorer optimaliserer og forenkler håndteringen av containeren, slik at den manuelle håndteringen blir minimal. Digitale løsninger er kritiske for å lykkes med optimaliseringen av ressursbruk, sier Sorknes.

- I dag finnes det ingen digital panteordning for kjettinger, men vi håper at flere bedrifter vil bli med på vår løsning. Målet er at 100 prosent av kjettingen som selges skal resirkuleres og bli til nye varer. Ved at råvarene blir gjenbrukt vil vi spare miljøet for søppel og utslipp, og kloden for utarming av råvarer, sier Lilleseth.

Digitaliseringsprosjektet er nå i en pilotfase, og målet er å raskt kunne tilby løsningen til utsalgssteder som ønsker å delta.

Powered by Labrador CMS