DYRE CONTAINERE: Anleggsområdet på Gulliksrud med ladecontainere nederst til venstre.
Storvik Anne Mette
Testet ladecontainer og el-maskiner
BANE NOR: Sparte 25 tonn med CO₂ totalt som er det samme som utslippene fra 10 personbiler i ett år, men det koster også mer.
En del av nytt dobbeltspor Drammen-Kobbervikdalen har vært pilotprosjekt for kun å bruke strøm fra mobile battericontainere.
Renere men dyrere
Totalt har man spart nesten 25 tonn med CO₂ eller tilsvarende utslipp fra 10 personbiler i ett år. Medaljens bakside er en merkostnad på drøye to millioner kroner, skriver Bane Nor. Disse kostnadene ble dekket av Samferdselsdepartementets tilskuddsordning for pilotprosjekter for utslippsfrie anleggsplasser.
Hvorfor dyrere?
Merkostnadene kommer hovedsakelig av leie av elektriske maskiner, leie av battericontainer og logistikk med transport av ladecontainer til og fra ladepunkt.
Tre ganger dyrere
Leie av elektrisk graver er for eksempel ca. tre ganger så dyrt som leie av en dieseldrevet maskin.
Geografisk avgrenset
Alle maskiner og alt utstyr som ble benyttet til byggingen av teknisk bygg på Gulliksrud, benyttet kun strøm fra mobil battericontainer som energikilde. Materialer (betong, teknisk utstyr etc.) ankom imidlertid prosjektet på fossilbiler.
Glad for samarbeid
– Bane Nor har et mål om å være en drivkraft for en bærekraftig bygg- og anleggsbransje. Vi er veldig glade for at Skagerak Energi og NCC ville være med på dette pilotprosjektet, sier Ann-Kristin Hilsen, assisterende byggeleder i Bane Nor.
Hva ble bygd?
Prosjektets varighet var fra april 2023 til og med september 2023, og omfattet grunnarbeid for pumpehus og brannvanntank, betongarbeider for prefabrikkert teknisk hus, montasje av teknisk bygg, pumpehus og brannvannstank, tømrer og takarbeider samt istandsetting og asfaltering av området.
Energiforbruk
Det er totalt levert 35.292 kWh, og til sammenligning er dette på nivå hva en stor enebolig forbruker i løpet av et år.
Anbefaler å bruke henger
-Man klarer å holde en elektrisk graver i tilnærmet kontinuerlig virksomhet, men må beregne to timers pause i 12-timers skift, forteller Hilsen.
-Vi anbefaler å levere ladecontainer på henger slik at kunden selv kan flytte den og oppnå større effektivitet.
– Ladecontaineren bør kunne fjernvarsle strømleverandøren når batteriet nærmer seg tomt. Rask responstid er viktig. (Dette gjør også Skagerak Energi sin løsning som du kan lese om i faktaboksen under. Red.anm)
– Størrelsen på battericontainerne (576 kWh) var tilstrekkelig for å gjennomføre pilotprosjektet.
Trenger enda større
Anbefalingen fra Bane Nor er imidlertid å utvikle containere med større kapasitet slik at man kan forsyne ladestrøm til flere maskiner enn ved pilotprosjektet.
– Det bør være back-up-batteri som beredskap for natt og helg for å hindre driftsstans, avslutter Hilsen.
Artikkelen er justert på følgende punkt; Tittel, poenget om fjernvasling av leverandør og battericontainers kapasitet.
Disse deltok
Skagerak Energi var leverandør av mobile battericontainere. Når batteriene nærmet seg tomme, ble de byttet ut med fulladede containere. Disse ble fraktet på krokbil som går på biogass.
NCC har hovedentreprisen.
Isachsen Anlegg utførte grunnarbeidene ved hjelp av elektriske gravere, vibroplater, motorsager etc.
NCC har utført betongarbeidene og Haandverkerne har utført tømrerabeider og taktekking ved hjelp av elektrisk verktøy og tårnkran.