SORT HULL: Her nede er det tøffe forhold for maskinene og dårlig kommunikasjon. Det er utgangspunktet for utviklingen av produktet «Maskinvedlikehold med barriere».Braata, Espen
Tetter et sort hull med ny løsning
EFFERA: Maskiner som forsvinner inn i tunneldypet, får ikke rapportert status for maskinens helse og produksjonsdata. Nå har teknologiselskapet Effera utviklet en løsning for å ha kontrollen på maskinvedlikeholdet – også for de maskinene som befinner seg i de tøffeste områdene.
Produktet til Effera heter «Maskinvedlikehold med barriere»,
og det har to funksjoner: Den ene er at man skal opprettholde og følge opp
nødvendige rutiner slik at maskinen får nødvendig tilsyn, og det andre er at informasjonen
som kommer fra maskinen skal «nå ut» - uansett om maskinen i årevis skulle
befinne seg i et område uten dekning/kommunikasjon.
Direkte med CANbus
En av nøklene i konseptet, er en enhet fra Effera som
monteres i maskinen. Den kommuniserer direkte med maskinens CANbus-system, og
føreren av maskinen må registrere seg via enheten før maskinen kan startes. Her
kan man i tillegg verifisere maskinførers sertifiserte sikkerhetsopplæring og
utstyrsspesifikke opplæring. Føreren må deretter gjennomføre en digital
sjekkliste som kommer fra produsentens vedlikeholdsmanual, der det blant annet kan
stilles krav om bildedokumentasjon av maskinen og utstyr før maskinen kan
startes. Dette går for eksempel på daglig, ukentlig eller månedlig vedlikehold.
I tillegg kan man legge inn serviceintervaller basert på timer (via telemetridata)
eller tidsintervaller. Løsningen støtter også andre funksjoner som at man må utføre
en pusteprøve før maskinen starter. Dette for å hindre kjøring i ruspåvirket
tilstand.
Annonse
- Det er en rekke konkurrenter som har systemer som
overvåker vedlikeholdsbehovet, men ingen som har en løsning som faktisk hindrer
føreren fra å starte maskinen om alt ikke er OK, sier forretningsutvikler
Anniken Bergem Nygaard i Effera.
I løsningen lagres alt av data fra maskinen: Informasjon om
maskinens status, utført service og vedlikehold, miljø og produksjonsdata, etc.
Transporterer data
En utfordring i noen områder har tidligere vært å få dataen «ut»,
slik at maskineier eller maskinprodusent kan planlegge service, basert på
driftstimer eller endringer på maskinens status. Dette har Effera løst ved at
enheten snakker med førerens mobiltelefon via bluetooth. I en egen app på
telefonen lagres informasjonen fra maskinen midlertidig. Når mobiltelefonen
kommer ut i et område med dekning, frigjøres dataen og sendes videre i systemet
til f.eks. eier, kunde eller maskinprodusent.
- Det er klin umulig å ha oversikt på en maskin inne i det
sorte hullet (tunnelen, red.anm.), og man er dermed helt avhengig av at kunden
har full oversikt på alt med maskinen. I 99% av tilfellene har de ikke det, men
til syvende og sist er det nettopp kunden som har ansvar for utstyret, sier
salgssjef infrastruktur Ole Heie i Renta AS.
Første med løsningen
Utleieselskapet Renta AS har hatt to bakstuffbiler med
Efferas løsning i test. Disse er kjørt av kunden AG Tunnel på et tunnelprosjekt
i Stockholm.
- Vi i AG Tunnel har fokus på å redusere kostnadene for maskinene
våre, samtidig som vi ønsker å unngå driftsstopp. Vi ønsket også en enkel måte
å samle inn dokumentasjon om daglig vedlikehold, samt rapportere eventuelle
mangler, skader eller feil som operatørene oppdager på maskinene, sier
maskinansvarlig Kai-Roger Johansen i AG Tunnel og bekrefter at de får dette med
Efferas løsning.
- Appen som våre maskinoperatører bruker, har et
brukervennlig grensesnitt som gjør det enkelt for operatørene å bruke den.
Dette resulterer i rapporter fra systemet som gir oss en god oversikt over
maskinen. Vi kan dermed planlegge vedlikeholdet på en måte som sikrer optimal
driftstid og lavest mulig kostnader, sier han videre.
Vurderer flere
Heie i Renta sier selskapet kommer til å montere Effera-løsningen
på alt de har av maskiner dersom løsninger fungerer like bra fremover. En løsning
for å registrere alt av drift, personell og slitasje på sine maskiner, og med
muligheten for å hindre at de fysisk starter dersom noe skurrer, uansett hvor
de befinner seg, er noe utleieselskapet har lengtet etter. Det er også viktig
for Renta at Efferas løsning fungerer i kombinasjon med Renta Easy som er
Rentas eget system for å ha kontroll på flåten.
Foruten bakstuffbilene, har Renta også bolterigger og
sprøyterigger i sin utleiepark for tunnel, og totalt er det rundt 30 maskiner i
drift i infrastruktur-avdelingen for bruk i tunnel.
AMV monterer på alt
Den norske maskinprodusenten Andersen Mek. Verksted (AMV) i
Flekkefjord, har også stått sentralt i utviklingen av Effera-systemet. AMV
monterer nå Effera-løsningen på alle maskinene selskapet bygger, uansett om de
skal benyttes over jord eller under jord.
- Vi opplever vesentlig strengere krav fra byggherre om
utstyrsspesifikk opplæring, og at vi som leverandør må stille strengere krav
til våre kunder om dokumentert opplegg for blant annet vedlikehold. Vi får også
krav fra våre leverandører igjen om tilsvarende, sier adm. direktør Peder
Andersen i AMV, før han fortsetter:
- Når dette er montert på AMVs maskiner, kan vi hente ut
historikk, vedlikehold, timer og miljødata som viser miljøhistorikken på
utrustningen. Det er krav i markedet om at også dette skal dokumenteres. At vi
er med på dette har med vår digitaliseringsstrategi å gjøre, for å kunne møte
dagens krav og kommende krav, sier Andersen.
For ordens skyld sitter Peder Andersen i styret i Effera,
men AMV har ikke noe eierforhold i Effera. Andersen legger til at dette ikke er
noe AMV har stort ønske om å ha alene på sine maskiner, og mener det er en
fordel at også andre produsenters maskiner benytter løsningen for å hente ut
data fra alle maskinene som jobber i samme prosjekt. Samhandlingen av maskinene
i et tunnelprosjekt er kritisk. Stopper én maskin, er det fare for store og
dyre forsinkelser i hele prosjektet.
Planlegging
- Vi er selvsagt interessert i at utnyttelsesgraden skal
være maksimal, og at utstyret skal raskt ut igjen til ny kunde etter at det er
levert inn fra den forrige, sier Heie i Renta, og mener med dette at det er veldig
viktig for dem som eier av utstyret å vite status på maskinene der inne i dypet,
slik at man kan vedlikeholde dem og planlegge fremover.
- Vi hjelper kunder med utstyr for maskiner som befinner seg
i et sort hull. Det unike er at vi kan være med å løse et problem på et av de
vanskeligste stedene, og med dette kan vår kunde være med på å drive dette frem
til merverdi for sine kunder igjen. Det er vinn-vinn også kostnadsmessig, ikke
bare HMS, sier adm. direktør Magnus G. Aglen i Effera.
- Hva har vært det vanskeligste på veien til å nå målet?
- Det er en stor og kompleks
bransje, og det å skape et generisk produkt som treffer bredt er ikke så lett
og har tatt tid. Derfor er vi veldig stolte av å endelig kunne lansere dette og
å se responsen fra markedet, sier Aglen.
Han sier at Effera har søkt om patent på løsningen, og at
selskapet starter med å rulle det ut i Norge og Sverige. De har imidlertid
allerede tanker om å ta dette ut til en rekke land i verden.
- Det har et stort potensial, fordi vi kan gå så bredt som
vi gjør, sier Aglen om dette systemet som selvsagt kan benyttes på alt av
maskiner også utenfor tunnelmørket.
Det er bare det at de verste forholdene er nede i det sorte
hullet, og fungerer systemet der, så fungerer det også andre steder.