TILTROTATOR: XTR20 for bæremaskiner fra 16 til 20 tonn, er den første modellen i tredje generasjon tiltrotatorer fra Steelwrist.Anlegg&Transport
Tidenes lansering fra Steelwrist
HAMBURG: Sentralsmøring «onboard» på tiltrotatoren, helt redesignet og mer kompakt tilt, nytt styresystem og app som viser all info, trådløs overføring som bekrefter at festene er i lås og rotasjons- og tiltsensor innebygget i tiltrotatoren. Det er stikkord fra deler av den største lanseringen fra Steelwrist noensinne.
Anlegg&Transport var på plass i Hamburg i Tyskland der
Steelwrist hadde lagt sin superlansering. I anledningen av at Steelwrist skulle
åpne sitt nye hovedkontor i Tyskland, slo selskapet to fluer i én smekk og
hentet inn store deler av Europa-pressen, en rekke maskinforhandlere og andre
kunder til den store lanseringen i Tyskland.
Det var mange nyheter som ble presentert, men for det norske
markedet er nok den helt nye generasjonen tiltrotatorer XTR av størst
interesse. Første modell i Steelwrists tredje generasjon tiltrotatorer er XTR20
som er beregnet for bæremaskiner fra 16 tonn til ca. 20 tonn.
Helt ny tiltrotator
- Dette er ikke en facelift. Det er en helt ny tiltrotator,
designet og bygget uten en eneste del fra forrige generasjon, sa adm. direktør
Stefan Stockhaus under lanseringen.
XTR har fremdeles støpt «tilt-kropp», fremfor sveiset.
Steelwrist sverger til dette for lettere å ha mer stål der det er nødvendig og
redusere der man kan, samt å unngå spenninger som kan oppstå i stålet i
sveiseskjøtene. I utviklingen er det lagt mye vekt på å beskytte utsatte
komponenter og slanger.
Den nye tilten er ca. fem cm kortere, og tiltsylindrene står
mer «oppreist» enn tidligere da de sprikte mer ut. Tross endringene, har tilten
fremdeles tiltfunksjon i 45 grader som tidligere. Den første modellen er
tilgjengelig med både S60 og SQ60 helautomatisk kobling av olje og strøm.
Sentralsmøring
En av de store nyhetene på den nye generasjonen er OptiLube.
Dette er sentralsmøring av tilten, og som sitter på tilten. Beholderen skal
holde til ca. seks måneders bruk, og fordelene er åpenbart at man slipper å
tenke på å smøre selv og at man ikke får fettet fra bæremaskinen. Går det hull
i en slange fra maskinen, så er det ikke sikkert at dette umiddelbart oppdages.
Det kan være kritisk med tanke på at det aller viktigste vedlikeholdet av en
rotortilt er nettopp smøringen.
Design, lagre, forseilinger (triple), svivel og alt er
oppgradert for å få en mest mulig effektiv tiltrotator. Steelwrist har også
valgt å «mure» tilt- og rotasjonssensoren som snakker med maskinstyringen, inne
i tilten. Tidligere satt dette utenpå på «et mest mulig passende sted», men like
fullt utsatt for å treffes av masser med fare for å bli ødelagt.
Trådløs sikkerhet
En annen viktig del av lanseringen er konseptet LockSense
som er en sikkerhetsanordning for å sikre at redskap er låst i festet.
Steelwrist har valgt å bruke sensorteknologi og trådløs radiooverføring til
styresystemet, samt en spesiell utforming av kilene som sikrer at redskapen
sitter «beint». Begge kilene har hver sin sensor og sender signaler, hvilket
gir en dobbel dekning dersom én av dem er ute av funksjon. Dette er gjort for å
sikre oppetid på utstyret.
En del av lanseringen er også det nye styresystemet Quantum
Connect, det fjerde styresystemet fra Steelwrist på litt under 20 år. Dette
oppgis å være mye enklere å installere, samt at komponentene i hytta er blitt
mindre for å lett feste dem for eksempel under armlenet på førerstolen. En ny
app lanseres også, InstallMate, og via denne har føreren fortløpende status på
tiltrotatoren. Det sendes også varsler via appen når smørefettet har 10% igjen,
eller om det kommer feilmeldinger.
Nye produkter
Steelwrist lanserte også noen helt nye produkter: XT som er
tilter uten rotasjon, og XR som er roterende fester, men da uten tilt. Disse
produktene er selvfølgelig langt rimeligere enn tiltrotatorer, og
produktseriene er utviklet mest med tanke på andre markeder enn det
skandinaviske. For mange som ikke kjenner til tiltrotatorer og ikke forstår
fordelene redskapen gir, er det en tung investering å «kaste seg på» og kjøpe
en tiltrotator. Rotatorene koster ca. 55% av prisen på en tiltrotator, og kun
tiltenheten er betydelig rimeligere enn det igjen.
Steelwrist lanserte også nye serier med multiklyper (MGX),
sorteringsklyper (SGX) for maskiner opptil 26 tonn, samt seks nye vibroplater
(HCX) for bruk på gravemaskiner (S40 til S70-fester) tilpasset bæremaskiner fra
2 til 26 tonn.