Det skal monteres nytt stålrekkverk på E39 mellom Søfteland (bilde) og Sandven ved Kalandsvatnet. Illustrasjonsfoto: Veibilder

Tilbud på to kontrakter på rekkverk

Se tilbudene.

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Det er relativt små forskjeller mellom tilbudene på to nye kontrakter for rekkverk på riksveier i Vestland.

3. mai var det frist for å levere tilbud på en kontrakt på stålrekkverk i gamle Hordaland.

- Det er 15 kilometer nytt rekkverk som skal opp. 30 prosent skal gjøres i år, 70 prosent neste år. Mesteparten i år blir på E39, i grenseområdet mellom Bergen og Bjørnafjorden kommuner, mellom Sandven (ved Kalandsvatnet) og Søfteland, sier byggeleder Jan Bremer Remø i Statens vegvesen.

Det er mest snakk om erstatning av gammelt rekkverk. Noen plasser blir det satt opp rekkverk der det ikke har vært det tidligere.

9. mai var det frist for å levere på en tilsvarende kontrakt i gamle Sogn og Fjordane. Også her er det snakk om 15 kilometer, der 30 prosent skal gjøres i år og 70 neste år. I år blir trolig området i Nordfjord prioritert.

Tett konkurranse

Hordalands-kontrakten:

  • Veisikring AS, 19.628.750,00 kroner
  • Trygg Vei AS, 22.799.789,00 kroner
  • Arvid Gjerde AS, 23.139.115,12 kroer
  • SVB Veisikring AS, 23.181.925,00 kroner
  • Mesta AS, 23.448.477,82 kroner

Sogn og Fjordane-kontrakten:

  • Arvid Gjerde AS, 18.404.173,28 kroner
  • Trygg Vei AS, 18.557.226,00 kroner
  • Mesta AS, 18.933.211,59 kroner
  • SVB Veisikring AS, 22.117.298,00 kroner

- Det er viktig å presisere at ingen av tilbudene er kontrollregnet, så det er ennå ikke avgjort hvem får tilbud. Etter at tilbud er gitt, er det også ti dagers klagefrist, presiserer Remø.

- Men vi tar uansett sikte på en så rask avgjørelse som mulig på begge kontraktene, og satser på oppstart før sommeren, legger han til.

Derfor gjør Statens vegvesen dette

Det er flere årsaker til at Statens vegvesen setter opp nytt rekkverk.

- Eksisterende rekkverk kan være gammelt og slitent. Det kan være ulike grunner til at det ikke tilfredsstiller dagens krav. Og det kan være plasser det ikke står rekkverk i dag, som det bør være rekkverk på, sier Remø.

Powered by Labrador CMS