NYTT PROSJEKT: Den Larvik-baserte entreprenøren har blitt tildelt kontrakt til 90 millioner kroner.

Tildelt kontrakt til 90 millioner

GANG-SYKKELVEI-PROSJEKT: Skal bygge ny gang- og sykkelvei mellom den nye jernbanestasjonen på Skoppum og østover retning Horten sentrum.

Publisert Sist oppdatert

Prosjektet omfatter prosjektering og bygging av ca. 2.600 meter gang-/sykkelvei langs rv. 19. I vest starter gang-/sykkelveien ved ny Skoppum stasjon, og i øst kobles den sammen med eksisterende gang-/sykkelvei øst for Lørgetunnelen. 

Ny gang- og sykkelvei tildelt til Arne Olav Lund AS

Prosjektet omfatter bygging av 2.600 meter gang- og sykkelvei langs rv. 19 fra Skoppum stasjon til eksisterende vei øst for Lørgetunnelen.

Kontrakten, verdt 90 millioner kroner, ble tildelt Arne Olav Lund AS.

Oppsummeringen er generert av Labrador AI, men gjennomlest av en journalist.

Oppdraget har en estimert verdi på 90 millioner kroner og er nå tildelt Arne Olav Lund AS som fikk oppdraget i konkurranse fra seks andre aktører.

– Kontrakten er en totalentreprise, så byggingen starter når prosjekteringen er ferdig, men vi vet ikke eksakt når det vil skje, forteller Jannicke Nicolaisen, prosjektleder i Statens vegvesen.

Til A & T forteller hun videre at hele prosjektet skal være ferdigstilt 30. april 2026.

Seks konkurrerte om prosjektet:

Arne Olav Lund
Hauk Sveinsson
Håkanes Maskin
Isachsen Anlegg
Marthinsen og Duvholt
Oskar og Tormod Wike

100 prosent pris, men …

Konkurransen ble vektet 100 prosent etter laveste pris, men det er likevel vektet en del miljø i oppdraget for i konkurransegrunnlaget står det:

"Klima- og miljøbelastningen for denne anskaffelsen er i hovedsak knyttet til massehåndtering/-transport. For å oppnå størst klima-/miljøgevinst i prosjektet vil det derfor være sentralt å redusere klimagassutslippene knyttet til massehåndtering og -transport. Byggherre mener utslipp knyttet til massehåndtering er av såpass stor betydning at dette forholdet bør tillegges stor vekt i denne anskaffelsen. Absolutte krav i kontrakten vil gi større sikkerhet for oppfyllelse enn om det vil være opp til entreprenørene gjennom bruk av tildelingskriterier. Byggherre har derfor valgt å stille krav til andelen maskiner og kjøretøy som benyttes til utførelse av kontraktsarbeidet. Det er videre lagt inn sanksjonsbestemmelser for å sikre at kravene i kontrakten etterleves. Ved å stille krav i kontrakten vil leverandørene være nødt til å sikre seg tilgang på nullutslippsmaskiner/-kjøretøy, noe som vil gi en god klima- og miljøeffekt i denne anskaffelsen, i tillegg til at det sannsynligvis også vil bidra til en positiv utvikling i andelen utslippsfrie maskiner og kjøretøy i markedet med tanke på fremtidige anskaffelser."

Om prosjektet:

Gang-/sykkelveien skal bygges med 3,5 meter bredde (3,0 meter asfalt og 0,25 meter skulder på hver side), og vil bli liggende i varierende avstand fra rv. 19 avhengig av sideterreng. Fra Skoppum stasjon og østover til Adalsbrua vil gang-/sykkelveien ligge nært rv. 19. Gang-/sykkelveien skal belyses slik at de myke trafikantene får et godt og trafikksikkert tilbud. På grunn av utfordrende grunnforhold er gang-/sykkelveien regulert unna eksisterende veibru over Adalsbekken. Området skal revegeteres og ny kantvegetasjon etableres. Bekken skal plastres og erosjonssikres der det er fare for utgravning. Det er viktig at nytt bekkeløp sikrer vannspeil i bekken. Prosjektet skal gjennomføres modellbasert iht. håndbok R110. Prosjektet skal tilrettelegge for å få flere til å gå og sykle til den nye jernbanestasjon på Skoppum. Langs rv. 19 har Statens vegvesen planlagt ny gang- og sykkelvei mellom den nye jernbanestasjonen på Skoppum, som Bane Nor nå bygger, og østover retning Horten sentrum. 

Den nye gang- og sykkelveien skal være et trygt anlegg for gående og syklende på strekningen mellom den nye jernbanestasjonen og eksisterende gang- og sykkelvei langs rv. 19 mot øst – i nærheten av Vikveien (retning mot Horten sentrum). 

Powered by Labrador CMS