VERDENS FØRSTE: Slagkraft W70-motorpakken og SC7-kranen som Senja kommune snart skal ta i bruk, er begge verdens første som leveres fra fabrikken. Her «demokjøring» i snøhaugene.Foto: Klaus Eriksen
To slagkraftige verdenspremierer
FINNSNES: I fronten av denne Cat 930-hjullasteren henger det ikke bare én verdens-premiere, men to globale nyheter fra Slagkraft.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
Senja kommune er mottaker av den første serieproduserte Slagkraft W70. Også kranen SC7 (Slagkraft Cranab 7 meters rekkevidde), er den første serieproduserte som leveres i verden. Dette er ekstra stas både for kunden i storfylket Troms og Finnmark, og for den norske Slagkraft-representanten Asfalt og Betong Maskiner AS (ABM) som solgte sin første Slagkraft kantklipper allerede i 1988. I dag er det norske selskapet den største kunden til svenske Slagkraft, og Slagkraft er det viktigste agenturet ABM har.
Mange endringer
Nyheten som er levert til Senja kommune har en rekke endringer fra forrige modell. For det første veier hele oppsettet 3250 kg, 250 kg mindre enn forrige modell, og ettersom denne henger direkte i frontaggregatet på hjullasteren, så teller hver kg man kan ta vekk. Både når det kommer til stabiliteten på maskinen, men også for slitasje på vei og bæremaskin.
Annonse
For føreren er nok den nye siktsonen den desidert viktigste endringen. Motorpakken er betydelig lavere bygget, og Slagkraft har montert en ny og høy kranfot.
- Dette er et helt nytt konsept som har spesielt stor betydning for sikten til maskinføreren. I tillegg går kranen mye roligere. Kranen kan styres 380 grader, og man kan føre den nærmere maskinen med mindre fare for sammenstøt med maskinen. Tyngdepunktet for innfestningen av kranen er også lavere, og det merkes veldig godt på stabiliteten i maskinen, sier Thomas Solheim Johnsen som er ABMs ansvarlige for salg av Slagkraft.
Senja-fører på plass
Ikke overraskende var det nettopp den nye siktsonen, en av de kommende førerne av utstyret trakk frem da han var med på en «demorunde» i snøhaugen utenfor verkstedet til Senja kommune. Snart kommer våren, det hvite på bakken forsvinner og livet våkner til langs landeveiene.
- Vi gror sakte, men sikkert igjen. I Senja kommune har vi 25 mil med vei, og dette utstyret kommer vi til å kjøre i skift om sommeren. Sikten er veldig bra, sier Bengt Arne Ludvigsen som er fagarbeider uteseksjon teknisk i kommunen.
Av andre endringer er det viktig å få med at det sitter en Cat C3.6-motor (Steg V, 75 hk) i det nye utstyret (uten AdBlue). Inne i hytta er det montert ny skjerm med ny software som gir et nytt og bedre bilde, samt at det er mulig å utføre flere justeringer via skjermen. Man kan blant annet endre to funksjoner på spakene direkte på skjermen. I tillegg er det elektronisk hovedstrømbryter, slik at man slipper å gå inn og ut av maskinen for å slå den av eller på. I tillegg slipper man å komme til tomt batteri på morgenen fordi den ikke er slått av. Display er samlet med nødstopp og tenningsbryteren i én enhet. Det er også via skjermen elektronisk start/stopp av motoren, og den slås automatisk av etter en viss tid uten drift på tomgang.
Ekstremt viktig
Klippehodet på maskinen Senja kommune har fått levert, er 1,25 meter (opptil 2,10 m kan leveres). Under beskyttelsesdekslene og gummien ned langs sidene går 13 mm slagkjetting (kan bruke 10 mm også) nådeløst rundt i en hastighet av 475 km/t på ytterste kjettinglenke!
- Det er krav om å bruke kun slagkjetting fra Slagkraft på maskinen. Dette er vi ekstremt nøye med, og maskinen er ikke CE-godkjent med andre typer kjettinger. Dette, pluss god beskyttelsesgummi, samt beskyttelseskjetting rundt klippehodet går på HMS, sier Solheim Johnsen i ABM.
Håndsveiset
Mens vi er inne på det som rører seg under dekslene, ønsker Solheim Johnsens ABM-makker, servicemekaniker Stein-Inge Husby, å få trekke frem selve klippepannen på Slagkraft.
- Denne er håndsveiset, en jobb som tar 11 timer for hver klippepanne. Slagkraft er så nøye med materialkvaliteten at i 2021, da de ikke fikk tak i det stålet de ønsket, stoppet de produksjonen fremfor å skaffe stål som de ikke kjente kvaliteten til godt nok, sier servicemekanikeren som nesten utelukkende reiser rundt på Slagkraft-oppdrag.
Det anslås at det er et sted mellom 120 og 140 aktive Slagkraft-maskiner i Norge nå.