Det er vinterdrift store deler av året i denne kontrakten, og det er flere rasutsatte strekninger: Bildet er fra Østerbø, fv. 50 Hol – Aurland i juni.

To vil drifte fylkesveier i Sogn

Rasfare og fjelloverganger gjør vinterdriften på denne drift- og vedlikeholdskontrakten utfordrende, skriver Vestland fylkeskommune i forbindelse med tilbudsåpningen.

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Fra høsten overtar Vestland fylkeskommune driftsansvaret for fylkesveiene i kommunene Sogndal, Lærdal, Årdal, Aurland, Luster, Vik og i deler av Hol og Vang.

Det kom inn to tilbud på denne driftskontrakten:

  • Presis Vegdrift AS, 432 millioner kroner
  • Mesta AS, 495 millioner kroner.
Det blir høye snøkanter når det er sommerbrøytet på fv. 55 Sognefjellet.

Utfordrende vinterveier

Driftskontrakt Sogn omfatter vedlikehold og drift av fylkesveiene i midtre og indre Sogn, med unntak av tidligere Balestrand, som tilhører driftskontrakt Sunnfjord sør.

Entreprenørfirmaet som får oppdraget, får ansvar for strøing, salting, brøyting og asfaltering av 583.483 meter fylkesvei. Av dette er 5149 meter gang- og sykkelvei.

Vinterdriften i Sogn kan være utfordrende. Mange av strekningene i Sogn som har vært stengt på grunn av skred, eller fare for skred, denne vinteren, er på fylkesveinettet, opplyses det fra fylkeskommunen.

I kontraktsområdet ligger det også fire høyfjellsoverganger. To av dem er helårsåpne; fv. 53 Tyin- Årdal og fv. 50 Hol - Aurland. I tillegg kommer veien over Sognefjellet og over Aurlandsfjellet som er vinterstengte.

Kontrakten starter å gjelde i september 2022, med en kontraktsperiode på fem år, og gjensidig opsjon for inntil tre nye år.

– Nå starter arbeidet med å evaluere og kontrollregne tilbudene, før fylkeskommunen tar en endelig avgjørelse i løpet av mars, sier leder for drift nord, Rune Sande.

Powered by Labrador CMS