
Tokvam etablerer nytt selskap med IT-investor
Ser for seg et markedspotensial for en videreutvikling av veivedlikeholdsverktøyet Easyplan på flere milliarder kroner.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Tokvam AS skriver i en nyhetsmelding at det digitale veivedlikeholdsverktøyet Easyplan har vært en stor suksess. Nå danner produksjonsbedriften fra Toten eget tech-selskap sammen med IT-investoren Torgeir Algerøy, som også blir daglig leder i selskapet.
Tokvam AS eier 50 % av det nye selskapet, men den andre halvparten eies av Algerøy, som tidligere i år solgte familiebedriften, IT-selskapet Norkart, til investeringsselskapet Ferd for et milliardbeløp.
Easyplan er Algerøys første prosjekt etter Norkart-exiten.
- Jeg har jobbet med å digitalisere Kommune-Norge de siste 20 årene. Jeg er sikker på at alle bransjer har behov for digitale løsninger som sikrer kvalitet, samtidig som man sparer tid og penger. Easyplan er allerede et fantastisk verktøy for veivedlikeholdsbransjen, men løsningen kan brukes til gressklipping og andre, liknende vedlikeholdsoppgaver, sier Algerøy.
Investoren har fulgt utviklingen til Tokvam AS tett helt siden han studerte geomatikk ved NTNU på Gjøvik på 90-tallet. Nå er tiden kommet for et formelt samarbeid.
- For meg så er det så mye som stemmer med dette selskapet og det produktet man har tatt frem gjennom Easyplan, at jeg ønsker å både investere tid og penger i denne muligheten, sier Algerøy, som er bosatt i Asker.
- Det eneste fornuftige
Den første software-løsningen for Easyplan ble lansert i 2018.
- I dag er produktet så bra og etterspurt, at det eneste fornuftige er å behandle dette som et eget forretningsområde med en helt egen forretningsplan. Skal vi klare å videreutvikle de digitale tjenestene vi ønsker, og samtidig møte etterspørselen i markedet, må vi ha et selskap som kun har fokus på Easyplan og ingenting annet. Det er grunnen til at vi nå etablerer et helt eget tech-selskap på siden av Tokvam AS, forklarer Finn Kristian Tokvam, som er kommende styreleder i Easyplan AS.
Ser for seg et potensial på mange milliarder kroner
Til nå har utviklingen av Easyplan-verktøyet kostet ca. 20 millioner kroner. Selskapet ser for seg å bruke minst det dobbelte på kort sikt for å utvikle løsningen ytterligere.
- Vi er i en unik posisjon til å bygge dette til noe virkelig stort. Easyplan er allerede et populært produkt i et etablert marked. Samtidig ser vi at det ligger enorme kommersielle muligheter i å utvikle systemet videre. Vi har gode tall på at Easyplan har et minimumspotensial på 2,5 milliarder kroner i markedene i vi allerede er til stede i (Norden, Tyskland og USA), men realiteten er nok at vi kan gange opp dette tallet med minst tre, sier Tokvam.
Easyplan AS etablerer i disse dager hovedkontor i innovasjonsklyngen Bright House på Gjøvik. Herfra planlegger de en offensiv vekststrategi og er umiddelbart på jakt etter flinke folk.

- Vi ser for oss å ansette ca. ti personer i året fremover. Allerede nå er vi på utkikk etter drivende dyktige IT-ingeniører og kommersielle hoder, sier daglig leder Torgeir Algerøy.