Farmtrac er merket Elmaas er forhandler for, og de små blå traktorene
produseres i India. Årlig produseres det ca. én million små traktorer i India,
og av disse er ca. 150.000 Farmtrac. Tallene er til å bli svimmel av, men de
begynner nå å slå an også her hjemme i Norge.
- De små Thaler hjullasterne har vært vårt store agentur,
men i år vil faktisk Farmtrac-traktorene passere Thaler, sier daglig leder
Morten Iversen.
Spesialbehandling
Annonse
Han sier at etter to års tautrekking, fikk Elmaas endelig
agenturet for tre år siden. Det var et lykketreff, og han opplever at det er en
svært lydhør fabrikk.
- Indiske produsenter ønsker å være bedre på kvalitet enn
kinesiske, og mer konkurransedyktige på pris enn de japanske produsentene.
Faktisk har japanske Kubota kjøpt 44,8% av Escorts, selskapet som produserer
Farmtrac, og nå heter selskapet Escorts Kubota Limited, forklarer Iversen.
At fabrikken lytter til innspill er det fysiske bevis på ute
på tunet utenfor Elmaas hovedkontoret i Lier. Fire elektriske
Farmtrac-traktorer på 25 hk og 1400 kg egenvekt, står på rekke og venter på å
leveres til kunder.
- Dette er den eneste elektriske traktoren som kan leveres i
markedet her hjemme nå, og Norge og Storbritannia er de største markedene for
disse. Hjemme i India, som tross alt tar 90% av produksjonen deres, leveres det
ingen elektriske traktorer, sier Iversen videre.
El-traktoren kommer med hydrostatisk drift (manuell også om
man vil) og kan kjøre 540 o/min uavhengig av hastighet på maskinen. Iversen
sier maskinene har driftstid fra to til fem timer, avhengig av hvor tungt
arbeid som skal utføres. Batteriet (litium-ion på 22 kWt) lades i stikkontakten
(onboard-lader), eller i en hurtiglader. Iversen sier at den også kommer med
Type 2-lader om ikke så lenge, lik den man benytter på personbiler i Norge.
Han overleverte den første til LSK Hallen i desember i fjor,
der den benyttes med et redskap for å «rufse i» kunstgresset. Typisk driftstid
her er tre timer før lading.
- Mange av kundene på slike traktorer bruker dem bare
kanskje 50-100 timer i året, sier Iversen.
Mange muligheter
Han legger til at man kan utstyre dem med frontlaster, eller
midtmontert klippepanne og annet utstyr. Hydraulikkuttak og PTO bak er
standard, men man kan også få tilkobling både under og foran også.
Det er ikke Enova-tilskudd på elektriske traktorer, men
prisen på 350.000 er faktisk ikke slik at man ramler av stolen når man hører
den.
Iversen legger til at det vil komme en større elektrisk
versjon på 35 hk litt senere, og med hytte. Tross kuriositeten med el-traktor,
påpeker Iversen at 95% av salget deres er dieseldrevne traktorer som kommer i
et større modellspekter.
- Men de elektriske traktorene utgjør faktisk en forskjell,
spesielt for bruk innendørs der det etter min mening ikke skal kjøres maskiner
og utstyr på diesel, sier han.